sila-silalah

pinang merah,sireh junjung, saya tak marah, silalah berkunjung

Jumaat, 28 Ogos 2020

Ayam Halia

Resepi kesukaan saya, mudah menyediakannya dan sedap.Cukuplah alasan itu untuk saya seorang surirumah berkerjaya ni. Nak cepat, mudah dan sedap.  Pastilah khasiat dan kebersihan masih dalam senarai saya.  Saya Suka. Suami dan anak-anak tak diberi pilihan yang banyak, kalau nak makan ayam, hari ni mama masak ayam halia. Jika tidak masih ada ikan, sayur dan telur.  
2 mangkuk ayam yang dipotong kecil - gaul dgn sedikit garam n kunyit (potong kecil ni cepat masak dan sebati)
3 inci halia- tumbuk kasar
4 biji cili kering- potong
4 ulas bawang putih- potong
2 biji cili hidup
3 sudu lada hitam- ditumbuk kasar
minyak utk menumis
garam

panaskan minyak ( tak perlu banyak)- goreng ayam separuh masak 
dalam  minyak sama masukkan cili kering halia, bawang putih  n lada hitam.
bila dah masak masukkan cili hidup yg dah dipotong, goreng seketika n masukkan garam
jika suka blh tambah sikit gula



Tiada ulasan: