sila-silalah

pinang merah,sireh junjung, saya tak marah, silalah berkunjung

Isnin, 20 Mac 2017

Saya Hendak Belon hitam

Pada  satu pesta, kelihatan kanak-kanak berlarian, bebas dan lepas.  Pengunjung sibuk melihat gerai jualan dan pameran. Gerai makanan menjadi tumpuan iutama, tak kalah dengan gerai jualan permainan kanak-kanak ternyata juga mendapat perhatian.  

Kelihatan di tengah-tengah laluan orang ramai seorang penjual belon berdiri gah di sisi balang gas dan tangannya diikat dengan beberapa biji belon melambai-lambai ke arah pengunjung.  Keramahannya menyapa pengunjung adalah anugerah. Sangat menarik perhatian. Perangkap yang menjadi. Maklumlah, kanak-kanak dan belon sangat sinonim dan membawa simbol kegembiraan. Malah dalam banyak acara belon tetap menjadi pilihan untuk dijadikan hiasan, hadiah, gimik acara dan dilepaskan ke udara. Belon juga popular dalam sukaneka, acara tiup belon, belon berisi air dan duduk di atas belon. 


Kelihatan  seorang kanak-kanak yang semenjak tadi lagi sedang memerhati. Dia jalan mengelilingi penjual belon dengan wajah yang teruja.  Belon yang dijual ada pelbagai warna. Beliau meneliti...meneliti..dan meneliti lagi belon-belon yang indah itu.  Tangan kecilnya memegang belon-belon  .. satu ...satu.. wah..cantiknya. Anak matanya membesar keterujaan. 

Setelah beberapa lama...Penjual kehairanan, lantas bertanya samada dia hendak membeli belon atau tidak. 
"Anak ada duit atau tidak?" Penjual ingin menghadiahkan satu belon kpd kanak-kanak tadi. Suara kecil bertanya, " Pak cik, belon mana yang paling kuat dan boleh terbang tinggi ke udara?"
Penjual tersenyum dan menjawab, "Sama sahaja wahai anak." Kanak-kanak tadi membulatkan anak mata," betul ke pak cik?"

Kanak-kanak tadi termenung....dia terus membelek belon-belon yang terikat. 
"Pak Cik, saya mahu belon yang paling kuat, terbang paling tinggi.". Sambil tersenyum penjual belon menjawab, "Anak pilihlah sendiri..."

Kanak-kanak itu mencapai belon yang dikehendakinya, ternyata belon itu paling kuat dalam fikiran beliau.
"Pak cik, saya mahu yang ini...". Penjual mencapai gunting dan memberikan kepada kanak-kanak itu lantas berkata
"Kekuatan belon bukan bergantung kepada warna..."
Kanak-kanak tadi tersenyum, mula meragui kata-kata penjual belon. Penjual belon berkata, "pilihan anak adalah tepat dengan tanggapan anak sahaja."

Kanak-kanak tadi memandang dan keraguan semakin menebal. Penjual belon merendahkan badan dan melutut searas dengan ketinggian kanak-kanak tadi, "anak, warna bukan penghalang bagi belon untuk naik lebih tinggi tetapi udara di dalamnyalah yang akan membawa belon ini tinggi bebas di udara,"

Anak comel tadi petah menjawab," Tapi yang ni kuat, saya tahu, mama saya belikan pun warna begini." Penjual belon merendahkan suara, "warna bukan penghalang ..begitu juga dalam kehidupan ini... kesusahan,kemiskinan,  masalah, bangsa, keturunan, pangkat,  bukan halangan dalam kejayaan." Penjual belon tahu yang anak kecil itu tidak faham sepenuhnya tapi dia yakin tidak terlalu awal untuknya bercerita seketika. 

"Ooo..anak pilih belon warna hitam."  Anak itu menjawab, "Iya belon ini tak mudah pecah bila naik ke udara, boleh terbang tinggi."  Penjual belon mengesat peluh dengan tuala yang semenjak tadi tersangkut di bahu, "belon ini tidak bermakna jika hanya sebiji belon tanpa udara yang pak cik masukkan ke dalamnya." Kanak-kanak tadi tersenyum, "Saya nak yang ni, berapa harga belon ni." " satu ringgit sahaja nak." kanak-kanak itu berlari riang sambil memegang erat tali belonnya yang terbang tinggi di udara.

Kehendak dan dalaman diri seseorang sangat penting dalam
 menentukan hala tuju dan kehidupan seseorang. Ketentuan Allah setelah berusaha bersungguh-sungguh adalah segala-galanya. Kehendak itu umpama udara yang dimasukkan ke dalam belon, kualitinya dan kuantitinya.  Pengisian yang baik membolehkan seseorang terbang tinggi dengan gahnya.  Halangan perlu diketepikan dan sentiasa mencari peluang tanpa merosakkan jasad, akal, rohani dan emosi diri sendiri.




1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Salam kenal awak..moh ler ke blog saya https://cararesepi.blogspot.my