sila-silalah

pinang merah,sireh junjung, saya tak marah, silalah berkunjung

Sabtu, 18 Februari 2012

Kerabu Silom

KERABU SILOM




BAHAN
1/2 CWN UDANG KERING- DIGORENG SEKETIKA TANPA MINYAK
1 CWN KELAPA YG DIGORENG TANPA MINYAK HINGGA KEKUNINGAN
1 SUDU KECIL BELACAN 
GARAM SECUKUP MASIN
GULA SECUKUP MANIS YG DIKEHENDAKI
JUS LIMAU NIPIS SECUKUP RASA MASAM
3 SUDU BESAR BAWANG BESAR YG DIMAYANG HALUS
8 BIJI CILI API- KALAU SUKA PEDAS TAMBAH LAGI
DAUN SILOM
BUNGA KANTAN
TAUGEH
SERAI
TOMATO 


CARA
  • Tumbuk/ Blend UDANG + BELACAN+ GULA+ GARAM
    • kalau tumbuk tu byk kebaikan- blh bakar kalori 
    • satu lagi usahlah hancur sgt udang tu
  • Potong halus dan nipis  SEMUA ULAM-ULAM DAN SAYUR2- biar nampak cantik dan berseni sikit kerja dapur kita ni..baru berselera , menarik, tertarik,
  • cili api  dan serai pun sama- potong
    • kalau nak cantik lagi kerabu ni, letakkan cili  merah dan hijau- meriah sikit kerabu tu nanti
  • TAUGEH (Buang ekor )
    • persediaan makanan perlu teliti, elakkan termasuk dgn kulit2 kacang taugeh sekali, tak senonoh
  • TOMATO buangkan biji-bijinya yer..
    • kalau tak buang kerabu kita nanti akan byk cecair, tak sedap n cepat rosak 
  • Bila dah siap semua sekali...NI YANG BEST NI... gaul kesemua  bahan2 tumbuk/blend tadi, kelapa goreng, ulam-ulam, jus limau nipis, cili api dan semua sekali bahan yang telah di potong
  • seperti biasalah..TEST dulu rasanya..biar cukup asam garam..
  • hias cantik2...
    • nak makan sendiri pun kena hias jugak- penghargaan utk tukang masak( KITAlah tu..:) )
  • JANGAN LUPA buatlah lebih sikit- beri kpd jiran dan saudara mara, iyalah nak beri yang mahal2 tak mampu.. nak beri basikal fixie ke..lagilah tak daya... 
  • CUBA TAU....
P/s: Boleh guna ulam- lain sebagai ganti daun silom
       boleh guna pegaga/ kacang botol/ timun/ kacang panjang/ peria/ mangga/ kangkung dll

3 ulasan:

Mamiro De Al-Maisarah berkata...

umi...besnyerrrr :)

Homemade T-shirt Printing berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pentadbir blog.
fouzie berkata...

ni kalu omputeh dia panggil SALAD