sila-silalah

pinang merah,sireh junjung, saya tak marah, silalah berkunjung

Rabu, 2 Mei 2012

Bandung oh Bandung

Saya selalu mengarahkan fikiran untuk berfikir positif dalam kehidupan seharian (Kadang-kadang tersasar-----> saya manusia biasa = lemah + kekurangan). Namun begitu saya berusaha untuk mengawalnya dari hari ke hari agar lebih baik dan mantap.Insya Allah.  Dalam rencana menjelajah ke mana-mana, bila tiada teman yang boleh atau sudi menemani dengan senyum saya menetapkan matlamat dan meneruskan perjalanan.  
 
Begitu juga dengan perjalanan saya ke Bandung. Pada awalnya seramai 5 orang rakan bersetuju menyertai saya mengenali Kota Bandung, namun disebabkan berlakunya letusan gunung berapi maka tinggallah saya seorang. SENDIRIAN. Perlukah saya meneruskan perjalanan itu? Setelah mendapat petunjuk dan menggali maklumat daripada rakan dan internet.............ya saya teruskan. Saya nekad. 
 
WELCOME TO BANDUNG. Bila sampai di BANDARA Husein Sasteranegara (Bandara=Bandar Udara = Lapangan Terbang) terus ke KAMAR KECIL..

Seronok bila travel sorang-sorang begini, tak perlu menunggu sesiapa, jaga hati sesiapa, menjaga sesiapa atau 'terpaksa' pergi ke tempat yang saya tak sukai (dengar macam sombong...eksyen laa tu..astagfirullah...nauzubillah). Realitinya saya rancang dan saya ikut perancangan bergantung kepada  fleksible masa yang saya ada (memujuk hati sebab dalam hati kecik terasa juga...bestnya ada kawan. Tapi kalau dah terpaksa..i have to).

Bila travel sendirian ni menjadikan diri saya lebih bertanggungjawab dan cakna terhadap persekitaran.  Ternyata Kota Bandung bukannya kota yang mengusarkan bagi saya. Saya asyik meneroka setiap perkara baru yang saya lihat dan berhati-hati dalam berkata-kata. Saya disangkakan pelancong yang datang dari Kota Jakarta... Ia..benar sekali pak.. hehehehe. Agaknya muka dan gaya saya macam bibik kot..... Sana sini MACET....macet tu jalan jam. Saya mencari ruang yang selesa untuk diri saya.
 
  Saya menginap di Aston Tropicana Hotel di Kota Bandung, harga lebih setengah juta untuk sehari . Saya disapa dengan muzik tradisional yang dimainkan di ruang legar hotel. Ternyata memukau, bukan sahaja pemuzik yang good looking tetapi petikan dan tiupannya sangat indah membuai perasaan.
  Saya tak sabar untuk merebahkan badan seketika. Kalau datang dari jauh hanya semata-mata untuk tidur di dalam bilik hotel, tak perlu rasa saya. Pada malam tu saya meneruskan sesi jalan-jalan. Setelah beberapa jam berada di sini, ternyata berbaloi perjalanan ini, saya banyak belajar dan mengenali. Saya temui macam-macam..nanti saya kongsikan...

Tiada ulasan: