sila-silalah

pinang merah,sireh junjung, saya tak marah, silalah berkunjung

Sabtu, 10 November 2012

UBAT..OH UBAT.. PARACETAMOL


     Bila sakit sikit..mana ubat?..Bawa ubat... Nak ubat..Tak tahan ni...ubat..ubat..ubat., seolah-olah ubat tahan sakit terutamanya sebagai penyelesaian utama.(Sakit tu kan dapat hapus dosa,jangan lupa). Bila dah sakit lupa segala. Ubat tahan sakit ni lebih sinonim dengan nama panadol (untung syarikat yang mengeluarkan panadol..semua pengguna minta nak panadol). Bila dihitung , dikira difikir..entah berapa ratus biji ubat tahan sakit atau paracetamol yang telah melalui tekak saya ni.. itu berlaku dalam sedar... masa kecik dan tak tahu apa-apa ..itu dah dikira off record. Lagi satu bila sakit, apa yang doktor beri? Paracetamol.Lagilah bila ke klinik kesihatan, 1Malaysia/ mana-mana pun dan berjumpa dengan MA.. inilah ubat yang kebanyakannya diberi. Apa kesannya? Sembuh? Sihat?...Alhamdulillah. Disebalik kesan tersebut terdapat banyak lagi kesan yang membuat saya terfikir dan berhenti seketika sebelum mengambilnya. Apa yang perlu diketahui tentang paracetamol :
    • Dos yang selamat dan disyorkan ialah 1000mg- 4000mg sehari bagi orang dewasa.
    • Jika melebihi dos yang ditetapkan akan menjadi punca kerosakan hati.  Sesetengah individu pun memberi kesan yang sama jika menggunakannya walaupun mengikut dos yang ditetapkan, lebih-lebih lagi bagi pengambil alkohol. Laporan turut menunjukkan bahawa, ketoksidan paracetamo menjadi punca kegagalan hati di Barat.  
    • Permintaan paracetamol di US dianggarakan 30-35 ribu ton setahun (1997)
    • .Pengguna kronik paracetamol juga mempunyai risiko tinggi dalam penyakit kanser darah.
    • Paracetamol juga digunakan untuk demam bagi semua peringkat umur. World Health Organization (WHO) mencadangkan paracetamol digunakan untuk merawat demam bagi kanak-kanak yang mencapai suhu melebihi 38.5 °C (101.3 °F).
    • Paracetamol juga digunakan secara meluas untuk  analgesic dan antipyretic.
    •  Kajian juga menunjukkakann paracetamol kurang berkesan berbanding ibuprofen (ubat anti-keradangan tanpa steroid- digunakan untuk artritis, sakit kepala.)

    • Paracetamol digunakan untuk melegakan kesakitan badan,mempunyai sifat analgesic setanding dengan aspirin, manakala kesan anti-inflammatory adalah sedikit.  Ianya lebh sesuai bagi mereka berbanding aspirin bagi pesakit  yang mempunyai rembesan asid gastrik .
    • Boleh didapati dengan mudah secara komersil.
    • Paracetamol biasanya digunakan sebagai sebahagian daripada persediaan  untuk ubat sakit migrain.
     Semasa mencari-cari kesan buruk paracetamol saya tertarik dan nak share laman web ini, kena baca sampai ke noktah terakhir. Sangat membantu.Malaysian Pharma,com 
    ***Saya hanya orang biasa yang tak tahu apa-apa tentang ubat, so, rujuk kepada yang pakar.
     

    Tiada ulasan: