sila-silalah

pinang merah,sireh junjung, saya tak marah, silalah berkunjung

Selasa, 14 Mei 2013

Simple craft- DIY- APRON UNTUK ANAK BUJANG

Esok Ewan nak pinjam apron mama, cikgu suruh bawa.
Nak buat apa?
Esok kan Ewan periksa seni, cikgu suruh pakai apron supaya tak kotor baju.
oooooo..OK..boleh..tapi apron yang lama aja ada...
Tak apa ma, asal tak kotor baju
Mama jahit yang barulah
Tak payahlah ma....errrr..ma pandai ke jahit apron?
(Dalam hati saya... Ewan..Ewan.. mama boleh jahit baju kurung lagi tau.. apron lagilah senang...namun bukan begitu penilaian seorang anak..sebab dia jarang melihat mamanya mengadap mesin jahit)
Tak apa , mama jahitkan yang baru..sekejap aja..kalau tak sempat siap..bawa apron lama mama..Ok..
Boleh jugok ma.
Anak-anak ni datang dengan perangai dan sikap yang berbeza..ada ketika menjadi cabaran yang berat dan hebat.. ada ketika mejadi ubat yang mujarab. Semuanya menambah pahala dan dosa jika tersilap caturan.
Berbalik dengan kisah tadi, maka... mulalah saya mencari corak kain yang sesuai dengan budak lelaki (saya gunakan kain yang menjadi cadarnya semasa kecil.. masih elok tersimpan)
Saya nak kongsi apa yang telah saya lakukan semoga dapat dijadikan aktiviti keluarga..agar mereka lebih menghargai...
3/4 meter kain bercorak- (kain 1m tapi hanya 3/4 aja yg saya guna- jika nak lebih kecil pun tak apa).
30cm x 1m kain kosong- (utk bahagian bawah dan poket)
span nipis
kain felt 

- Ukur saiz apron-  Hampar apron contoh dan potong-saya guna saiz apron saya di dapur sebab
anak nak yang besar dan labuh.Lebar apron ni lebih kurang 0.5m.
- Jahit keliling dengan melipat 1.5cm kecuali pada bahagian bawah.
Dr Fouziah Mohd

- potong kain bercorak 0.5m x 6cm sebanyak 3 keping(2 untuk tali apron di pinggang... 1 untuk tali apron di leher).
Dr Fouziah Mohd
 -Jahit dan terbalikkan bahagian tali tadi-Gosok sehingga rata dan kemas.
Dr Fouziah Mohd
-Jahit untuk melekatkan tali dipinggang dan di leher.
- potong kain kosong 7cm x 0.5 m untuk hiasan bawah(saya potong 0.5 sebab lebar apron tadi 0.5m)
 Dr Fouziah Mohd
 - Jahit dan gosok kemas bahagian hiasan tersebut.
- Untuk poket- boleh mengikut kreativiti masing-masing.
Dr Fouziah Mohd

Dr Fouziah Mohd
saya gunaka pemegang periuk lama sebagai alas ..reuse..kalau ada span lagi baik

Dr Fouziah Mohd
- saya menyediakan poket berbentuk kereta.
-Potong mengikut corak yang dipilih dan alaskan dengan span yang agak tebal- bagi memastikan kereta tu berdiri tegak...kalau tak...tak cantik...
- Jahit untuk lekatkan poket pada bahagian tengah apron.
-Saya gunakan kain felt untuk hiasan- tayar, cermin , pemegang dan lampu kereta.

Dr Fouziah Mohd
Foto yg blur.. silap fokus ni..

-Gunakan gam panas untuk melekatkannya.(Ewan sibuk menolong saya mengunting kain felt, menyusun dan melekatkannya dengan gam panas).
 - Inilah model yang akan mengayakannya di sekolah esok.
Dr Fouziah Mohd
Ewan yg semakin 'masak'  kulitnya semejak  menyertai sukan memanah
Cuba tau..so easy...   
Ternyata amat mudah menyiapkan apron ini.. tak sampai 1 jam...semua dah siap.. aktiviti yang baik untuk keluarga.

Tiada ulasan: