sila-silalah

pinang merah,sireh junjung, saya tak marah, silalah berkunjung

Selasa, 24 Februari 2015

BENGKEL PENULISAN ILMIAH

Ya Rabbi... lamanya tak jenguk blog ...
Berhabuk berdebu sana-sini..Kalau rumah tinggal ni..dah dihuni oleh mahluk lain dah ni. Apa-apa pun terimakasih kepada pengunjung dan pembaca yang saya hargai semua. In shaa Allah blog ini akan terus hidup dengan nafas yang lebih segar.
Hari ini dan semalam 24 dan 25 Feb 2014 saya menjadi pembantu fasilitator bagi Bengkel Penulisan Ilmiah di IPGKDRI.  Bila dilantik menjadi fasi ni, saya menjadi semakin tak pandai...banyak lagi yang perlu saya terokai dan belajar.  Masa untuk menuntut ilmu dengan fasi utama hanya tinggal 5 bulan sahaja lagi sebelum beliau berpencen pilihan. Seriusnya saya malu dengan ilmu saya yang hanya setitik berbanding dengan beliau. Betapa tak layaknya saya untuk membimbing rakan-rakan pensyarah lain.  Bak kata orang putih... ilmu saya hanya surface. I wish to be him...berilmu, alim, suka berkongsi, baik, peramah...dan hansem juga ( oops...nakal sesekala..)
Pada hari pertama,peserta didedahkan dengan slot Pengenalan Penulisan Ilmiah termasuklah perbezaan penulisan ilmiah dan penulisan kreatif. Sesi  diteruskan dengan Panduan Asas Gaya APA.  Peserta diberi panduan penulisan artikel, jadual, rajah dan rujukan. Aktiviti amali diteruskan dengan jayanya. Rehat tengahari dihidangkan dengan makanan yang enak (..saya skip..on diet..ya Allah...tetapkanlah niatku ini...Aamiin).  Pada sebelah petang peserta menyediakan rangka penyelidikan masing-masing dalam kumpulan.
Pada hari kedua, pendedahan terhadap Dokumen Map dalam penulisan atrikel dan tesis diberikan.  Selepas minum pagi (..sekarang minum pagi..sendiri sponsor..guna duit elaun keraian..bantu kerajaan dalam menjimatkan kos).  Sesi pembentangan dimulakan dengan pembentangan Rangka penyelidikan pertama oleh Jabatan PJ,  SS, MT dan semua jabatan.  Pembentangan berkumpulan menarik perhatian saya dengan pelbagai idea segar dan penting untuk dikaji. 
Bangga jugalah sebab bila dapat berkongsi dan membantu rakan-rakan pensyarah. Walaupun saya hanya membantu perkara-perkara asas sahaja.  
Saya tertarik dengan penglibatan pensyarah yang sanggup meninggalkan tugas-tugas lain semata-mata untuk megikuti perbengkelan ini. Kualiti seorang pensyarah terletak kepada peningkatan dan kualiti profesionalisme seseorang.  Pensyarah juga pengamal akademik perlu mampu menjadi pemikir yang kreatif yang mampu mencetuskan ilmu dan teori baru selain berinovasi.

Tiada ulasan: