sila-silalah

pinang merah,sireh junjung, saya tak marah, silalah berkunjung

Rabu, 11 April 2012

BUAH GELAM TIKUS

BUAH GELAM TIKUS

Pengalaman membesar bersama keluarga dalam suasana kampung memang menyeronokkan. Beberapa minggu lepas saya terjumpa sejenis pokok yang memang dekat di hati semasa zaman kecil-kecil dulu.  Kalau dulu... keliling kampung saya banyak pokok gelam tikus ni. Nama saintifiknya SYZYGIUM INOPHYLLA. Kawasan rumah saya dulu lapang dan berpasir tapi sekarang dah banyak tanah bukit....ditambak untuk dibina rumah. Pokon gelam ni boleh hidup melalui biji benih dan keratan batang. Ni rupanya buah gelam tikus. .
Buah ni jadi kegemaran kami dulu....kalu zaman anak-anak kita sekarang ni..setaraf dengan POP CORN... Bila dah jumpa buah gelam ni..terus ambil...di dalam tangan akan ada secekak sebagai bekalan semasa mengaji Quran (curi-curi makan semasa mengaji Quran)
Rasa?? Manis-manis masam.. ada yang manis betul.. bau wangi. Anak-anak saya bertanya...Mabuk tak ni?? Mama, jangan makan Ma..( Ish..ish..ish budak-budak ni... Kalau MABUK...saya tak ada di dunia ni dan awak pun tak ada di dunia ...hehehe). Anak-anak sekarang takut bila melihat sesuatu yang luar biasa/ jarang dijumpai..apatah lagi makanan.  TAPI...makanan mereka hari ni.. bahaya ..macam-macam chemical berbahaya ada didalamnya berbanding dengan zaman saya kanak-kanak....lebih nature makanannya. 
Ini rupanya daun gelam. Daun gelam ni yang muda/pucuk boleh dimakan sebagai ulam... saya dah lupa.. dah pernah makan atau tidak. Nanti saya pungut pucuk gelam dan nak sangat cuba makan pucuk pulak. Warna pucuk biasanya merah muda. Ini rupanya

Haaaa...ni pulak saya jumpa buah gelam yang lebih besar.. (giant popcorn) jenis ni jadi rebutan ramai sebab isi yang besar dan manis. Terasa juga nak tanam pokok ni di kawasan rumah.


1 ulasan:

Azroy Putra berkata...

Smekom, bro fauzi bole x sye thu kt mne nk dpat kn buah gelam tikus ni.. Klo bole pm sye kat wassup 01111186022..urgent bli pon xpe, owg mngidam la..