sila-silalah

pinang merah,sireh junjung, saya tak marah, silalah berkunjung

Khamis, 31 Januari 2013

pencil case/ bekas pensil (2)

.

This pencil case requested by my daughter as a present to her best friend.

Kalau bercakap pasal hadiah ni, anak-anak sekarang beruntung...sekejap-sekejap nak beli itu...ini...nak beli hadiah untuk diri sendiri (reward our self katanya). Saya dulu paling terror beri hadiah tisu kepada kawan baik.. hari guru pun beri hadiah tisu kepada guru, tisu poket... kalau sempat simpan duit belanja bolehlah beli sabun mandi kepada guru. Masa saya ceritakan yang saya hadiahkan sabun mandi kepada guru.. anak-anak saya gelak  ( nasib baik tak berguling-guling...). Mama ..tak malu ke beri benda macam tu? Sabun cap apa ma...? SABUN CAP BURUNG KAKAKTUA... gelak mereka bertambah gamat. Hahahahahaa...gelak mereka lagiiii...lah panjang... Kalau nak mahal sikit beli sabun LUX..yang ada gambar Sharipah Aini... gambar Uji Rashid Wangi sikit cikgu tu. SEKARANG ni.. kalau melancong ke mana-mana, anak akan belikan hadiah macam-macam untuk kawan (mak dengan ayah yang bayarkan..itu bezanya). Birthday kawan pun beri hadiah, terasa macam dah terlalu banyak memberi tapi tanpa rasa tanggungjawab. Mereka memberi tanpa mengumpul duit sendiri bukan macam zaman saya dulu. Birthday kawan belikan teddy bear...kad... key chain... coklat ...pendek kata.. macam-macam. 

Berbalik kepada request dia tadi...Kalau buat sendiri hadiah lagi bagus kan?.. So dengan bermalas-malasan anak saya pun bantu saya... akhirnya hanya 20% yang saya siapkan, selebihnya  anak saya selesaikan. Biar dia rasa tanggungjawab sikit, asyik minta itu ini..bersusah tak nak. Kalau dah tahu caranya bukanlah susah pun, perlu rajin dan kreatif sikit. Cara membuatnya dan bahan-bahannya sama dengan entri sebelum ni cuma reka bentuk berbeza, citarasa wanita katanya... inilah bentuk velco yang dijahitkan bagi menggantikan zip. sama seperti entri terdahulu

Ini yang dah siap dijahit berbentuk bekas pensil yang boleh memuatkan macam-macam ( Burger pun boleh kot...)

Kemudian corak LOVE dilukis dan digunting kepada beberapa saiz

warna yang berbeza agar lebih menyerlah

ada huruf-huruf lagi...suka hati dia ajalah...dia yang buatkan... Saya tumpang senyum. Tapi saya yang jahitkan  untuk lekatkan LOVE dan nama.
Bila saya cakap: Dulu kan belajar Kemahiran Hidup
Anak saya jawab: Cikgu tak bagi guna mesin jahit, takut terkena tangan dan takut rosak.Betul mama.
Biar betul anak saya ni....... nanti nak siasat.... Bukan boleh telan 100%. Entah-entah cikgu cakap lain, lain yang difahamnya.

Inilah rupa yang dah nak siap
Wajah terakhir bekas pensil ni lupa diambil gambar. Bahagian belakang ada cendawan dan polka dot...
ayu menyerlah disebalik hitam yang menawan


 

2 ulasan:

CeqGu berkata...

murid istimewa cikgu dah diajar menjahit pakai jarum....kalau murid biasa kurang pasti plak...apapun pencil case tu nampak kreatif:)

Unknown berkata...

cantik
ha'ah lah.. di sklh dulu2 belajar juga menjahit, jahit skirt lagi