sila-silalah

pinang merah,sireh junjung, saya tak marah, silalah berkunjung

Ahad, 3 Februari 2013

RENDANG AYAM ALA SIAM

Sejak kebelakangan... lebih tepat lagi... semenjak tahun 2013... barulah saya perasan yang masakan saya hampir setiap hari ada menu ayam. Entah apa angin perubahan yang berlaku. Angin yang kencang ni... Nak kata 'geramkan' atau marahkan ayam yang selalu masuk ke rumah saya...  tidak rasanya.. Kalau saya nak marahkan ayam yang sudi menjengah dapur saya tiap kali saya buka pintu belakang.. saya bukannya pendendam (.. nak senyum sikit...:) ). Kalau iya pun marahkan ayam... mesti saya tangkap dan sembelih ayam tu.. tak kan nak sembelih dan makan kaum kerabatnya yang lain.Makanan lebih dan tumpah tu memang rezeki ayam. Cik suami saya pula bila minta dibelikan ikan... ayam yang dibelinya. Tak ada ikan ke Baaaaanggggg...? AYANG TAK SUKA AYAM TAUUUU... Serius. Saya dah jemu dengan ayam ni haa...Alasan yang diberi memang munasabah .. ikan tak segar... mata ikan merah macam hisap dadah.. musim tengkujuh mana ada ikan... ikan import ada bahan kimia awet mayat...semua ikan di kedai tu lembik isinya... Ikan kecik sangat..nanti susah nak siang.. ikan MAHAL.. sekilo belas-belas ringgit.. ayam hanya RM7. Nak tak nak.. masak ajalah.. kalau dah jemu.. search internet..berderet-deret   resepi keluar.. antaranya resepi ni haaaa ... resepi ni jadi kegemaran kami sekeluarga.Saya turut memasak telur cacaca ala siam dan SAYUR DAUN KAYU( Masakan Terengganu asli ni...)

Dr Fouziah

500g ayam (basuh dgn sedikit garam atau tepung gandum- hidung saya dah sensitif sangat dah dengan bau ayam...)

3 labu bawang besar
5 ulas bawang putih
1/2  inci halia
2 sudu cili boh/ cili serbuk
9 biji cili api - blh tambah jika suka yg meletoppp pedasnya
2 cawan santan pekat
2 cawan air
8 helai daun limau purut
3 batang serai
1 sudu besar gula
1 sudu besar asam jawa- jadikan 1 cawan air asam jawa
garam
- Kisar bawang besar, bawang putih, kunyit hidup, cili api dan halia.
- masukkan bahan kisar dan cili ke dalam kuali (tak perlu  tumis) + ayam + 2 cawan air + garam+ air asam jawa+ serai yang diketuk
- masak sehingga kuah tinggal 1/4 daripada asal...agak keringlah..
- masukkan santan dan gula.
Kalau suka agak manis boleh dimasukkan sesudu lagi gula.
- Hiris halus-halus daun limau purut dan taburkan ke dalam masakan.
- Bila masakan sudah pekat bolehlah dihidangkan.
 Saya turut menyediakan Telur Cacaca ala Siam yang boleh digandingkan  bersama Rendang Siam ni.  Ini memang gandingan mantap

****SEMUANYA SIAM PADA KALI INI...KALAU NAK UBAH NAMA BOLEH SEBUT RENDANG ALA THAI..TELUR CACACA ALA THAI
**** ANAK-ANAK SAYA GEMAR GANDINGKAN RENDANG INI DGN ROTI ATAU NASI KUNYIT/ PULUT KUNING
 
 

Tiada ulasan: