sila-silalah

pinang merah,sireh junjung, saya tak marah, silalah berkunjung

Sabtu, 15 Disember 2012

Pencil case/ Bekas pensil (1)

Apa nak buat cuti sekolah macam ni? Soalan sebegini sesuai itu ditujukan kepada anak-anak sebab kaum ibu tak ada masa nak berehat pun. Anak-anak perlukan perancangan agar aktiviti mereka penuh, menarik dan memberi faedah. Haaaa.... di sini saya cadangkan satu aktiviti yang boleh dilakukan bersama-sama anak-anak serta boleh diselang-selikan dengan aktiviti mereka yang lain seperti mengaji, membaca, menolong ibu, bermain 'games' komputer dll. 
Kraf untuk hari ni sesuai dijadikan aktiviti kerana kreativiti mereka berkembang. Mereka juga perlu bersabar dan pandai merancang. Anak-anak pasti menghargai sesuatu barangan jika datangnya daripada hasil atau idea mereka.(*** Ini paling penting bagi saya).  Keyakinan diri mereka juga turut sama meningkat. 

Bahan dan peralatan yang diperlukan untuk membuat bekas pensil:
Kain felt- ( saya gunakan warna hitam, ungu dan kuning)
Benang


gunting
gam
pelekat Velco

Mula-mula, potong kain felt mengikut ukuran pencil case yang dikehendaki. Warna hitam yang saya pilih ni adalah warna yang paling selamat untuk kanak-kanak Tahap 1 :).
Lukis nama mengikut kreativiti masing-masing. Saya menggunakan felt berwarna kuning untuk nama. Lekatkan dengan menggunakan gam UHU/ gam panas bagi menetapkan kedudukan semasa menjahit.


Kemudian jahit (saya menggunakan mesin jahit memandangkan pengguna ni agak lasak... lagi cantik kalau jahit insang pari bagi mencantumkan bekas pensil ni. 
Selepas itu lekatkan hiasan kereta yang telah disiapkan.
Idea untuk membuat kereta dan saiz kereta ni saya dapati dari anak saya.. kalau ikutkan saya nak buat lagi besar  kereta tu.
Lekatkan velco dengan menjahitkannya.  Penggunaan velco ni memudahkan anak-anak menutup dan membuka kembali bekas pensil ni.