sila-silalah

pinang merah,sireh junjung, saya tak marah, silalah berkunjung

Ahad, 22 September 2013

Ikan Patin Masak Champa

 
Dr Fouziah Mohd
Anak-anak dah lapar..tak sempat nak potong cili n jadikan bunga..nahhhh...sebiji-sebiji cili tu..
Pinggan peninggalan arwah emak saya... Al-Fatihah..

Bahan-bahannya ialah:
1 ekor ikan patin
1 cawan tempoyak
2 cawan santan pekat
5 cawan air
10 biji cili api
6 ulas bawang merah
1 1/2 keping asam keping
1 batang serai
garam
Cara memasaknya:
- Kisar tempoyak + cili api+ bawang merah + air
- Masakkan bahan kisar tadi dengan api perlahan.
- Masukkan asam keping, serai yang diketuk,
- Bila sudah mendidih, masukkan ikan patin, santan pekat dan garam.
- Jumlah air boleh ditambah mengikut saiz ikan dan kuantiti kuah yang dikehendaki.


KENAPA NAMA MASAKAN NI IKAN PATIN MASAK CHAMPA?
- Susahnya nak terangkan...
- Beginilah.... Resepi yang ada tempoyak memang sedap. 
- Ikan patin pun enak dimasak singgang pedas ala Terengganu, dipanggang kosong atau dimasak tempoyak lagilah best.
- Hasrat hati saya memang nak masak tempoyak yang ada daun kunyit tu.
- Tapi apakan daya terlupa beli semasa  ke pasar tani.
- Saya pun ubah fikiran...kenapa tidak mencuba sesuatu yang baru... selagi ada tempoyak..akan sedaplah hasil masakan tu.
- Saya dengan GUMBIRA nya mulalah memasak dan ambil/guna bahan yang sedia ada... semuanya main CAMPAK-CAMPAK aja ke dalam periuk tu.
- Kalau resepi ni saya namakan Ikan Patin Masak Campak... terasa macam menyampah dan sakit telinga.
Jadi saya ubah kepada CHAMPA... sebut  CAMPA=CAMPAK
-  Bertuahnya orang Champa sebab saya namakan masakan ni untuk mereka.
- Jangan orang Champa mengutuk saya dahlah.
***Ikan Tilapia Rangup Sos Taucu yang digandingkan dengan masakan ni memang sedap, MANTAP..
rugi kalau tak cuba.



Tiada ulasan: