sila-silalah

pinang merah,sireh junjung, saya tak marah, silalah berkunjung

Rabu, 4 September 2013

KERONGSANG MUDAH-simple felt brooch

Inilah projek sambil 'menonton' cerita Hindustan. Dulu minatlah jugak seposen cerita Hindustan, sekarang dah tak tumpu. Punca minat saya dahulu tidak lain berpunca dalam bas ekspres dari Kota Bharu ke Kuala Lumpur, setiap minggu dihidangkan dengan filem hindustan- semsa tu masih guna VIDEO TAPE. Mula-mula tengok... eeeeerrr..menyampahnya..tergedik-gedik..baju seksi.  Bila dah setiap minggu duk mengadap filem Hindustan... best jugak ceritanya.  Tapi sekarang ni, sekadar berada di depan TV tapi tangan buat kerja lain, kalau tak melipat baju adalah duk meneroka laman internet.  Paling anak saya gelakkan saya... saya asyik minta dia ceritakan balik... INI SIAPA...KENAPA JADI BEGITU?.. HABIS KENAPA BERGADUH?..macam-macam.  Kalau ada lagu pun bukanya reti nak ikut.  Saya bukan peminat lagu. Kali ini tak menggodek kuih tapi menjadikan sisa-sisa kain felt sebagai kerongsang yang amat mudah. Inilah yang saya maksudkan.

Dr Fouziah Mohd
Apa yang saya lakukan?
-Gunting felt mengikut warna dan bentuk yang dikehendaki, saya pilih corak bunga. 
-Potong 2 keping- satu yang besar dan satu yang kecil.
-Potong satu lagi untuk bahagian tengah bunga- bulat keci tu...
- Jahitkan butang ditengah-tengah.

Dr Fouziah Mohd
Lekatkan pin dengan gam lilin/ hot glue ( pin boleh dibeli di kedai- saya guna yang recycle)
Dr Fouziah Mohd

Dr Fouziah Mohd
Bahagian Belakang Kerongsang Yang Sudah Siap

Dr Fouziah Mohd

Tiada ulasan: