sila-silalah

pinang merah,sireh junjung, saya tak marah, silalah berkunjung

Rabu, 4 September 2013

Kerabu Merdeka-Raya

HARI INI HARI RAYA...Hari ini 29 shawal, Alhamdulillah sempat juga melunaskan puasa sunat. Bukannya susah sangat, tapi urusan dan kesibukan lain menjadi alasan kepada saya untuk menghabiskan puasa dihujung-hujung shawal...Semalam berbuka dengan kerabu campur-campur, saya namakan MERDEKA-RAYA, tempias merdeka dan hari raya masih terasa kan.... tapi bagi saya, saya dah merdeka sebab dah selesai puasa dan beraya. Istimewa lagi bila saya guna udang kering yang dibeli semasa bercuti di Kuching. Apa-apa pun, makan tetap control sebab lepas berbuka nak makan durian pulakkk... mewah makan... (orang susah makan apa agaknya?). Kesimpulannya, hari ni saya raya.. Hidangan pagi raya saya pagi ni macam biasa nasi dagang di Cafe Kak Yah. Tapi bukan nak share resepi nasi dagang tapi masakan semalam:KERABU MERDEKA -RAYA: jooooom layan....
Ini bahan-bahannya:
6 biji kacang botol
4 helai dauan limau purut
10 helai daun kaduk
1 helai daun kunyit
4 batang serai
1 cawan udang kering
2 biji cili 
5 biji cili api
1 kuntum bunga kantan
1 cawan kelapa yang digoreng perang
2 biji limau nipis
garam dan gula

Dr Fouziah Mohd
sebahagian daripada bahan kerabu
Cara menyediakannya adalah semudah-mudah cara:
- Kisar udang kering + gula + kelapa goreang dengan pengisar kering
- Potong halus-halus kesemua daun-daun/ ulam
- gaul sebati semua bahan dengan air limau nipis
- Jika tidak cukup masam masin dan manis, tambahlah cuka, garam dan gula mengikut selera  anda.
Dr Fouziah Mohd
Inilah kerabu MERDEKA-RAYA----> penuh warna-warni dan enak sekali.

Tiada ulasan: