sila-silalah

pinang merah,sireh junjung, saya tak marah, silalah berkunjung

Rabu, 13 Mac 2013

GURU RAJIN..atau GURU CEMERLANG

Ramai yg bercakap tentang guru cemerlang (GC).Ramai yang berusaha untuk mendapat pangkat GC 44, 48, 52, ...macam macam.. siapa anda? Kemana arah anda?
Adakah saya betul-betul cemerlang? Suatu ketika dahulu saya pernah juga jalan mengepak sebab GC.., apa taknya semua kerja yg ada 'class' semua saya dan rakan-rakan lakukan. Sekejap terbang sana-terbang sini .. meeting usah ceritalah.  Ceramah bersusun. Pendapat kami amat berharga utk semak sukatan, wujudkan kursus baru, nilai buku teks, semak modul dll. Pendek kata berada dalam kelas yang tersendiri.
Pengalaman dan ilmu yang dicurahkan kepada anak murid Ibarat ..terus masuk ke telinga ..masuk ke minda dan terus parking...
Hebatnya 
Adakah saya betul-betul cemerlang?
Atau saya hanya rajin sahaja?
Ada beza?
SITUASI 1
Saya ada fail untuk nota kuliah, nota pelajar, modul,statistik, koleksi soalan yang tersusun kemas dan semua yang berkaitan perkhidmatan.
Rakan guru boleh merujuk bila-bila masa sahaja.
Saya masuk ke kelas umpama 'belum dipanggil sudah datang'.
Setiap kali pelajar bertanya saya ada jawapannya
Paling tidak saya ada caranya...
Saya sediakan latihan untuk mematangkan pelajar
Saya bersedia menerima pelajar sepanjang masa
Pelajar seronok berjumpa dengan saya
Saya menyemak fail pelajar
Saya menyemak latihan pelajar
Saya  memantau kerja pelajar termasuklah kerja amali
 Saya  akan mengulangi topik yang diperlukan oleh pelajar
Saya besedia mengulangi apa yang pelajar tidak faham
Jika pelajar tak faham..saya akan..ulang..ulang..
dan ulang lagi sehingga jelas dan semua pelajar faham
BAGAIMANA PULA JIKA...
Mari sama-sama kita baca SITUASI 2
Situasi 2: Saya melakukan semuakehendak untuk memenuhi kriteria GC sebagaimana Situasi 1 tetapi dalam pengajaran dan pembelajaran saya tidak suka mengulang-ulang PdP saya...
Saya mengajar mengikut kemampuan pelajar
Saya mengubah strategi dan teknik pengajaran supaya PdP berlangsung dengan lancar 
dan menepati masa
Saya sentiasa mencipta sesuatu kaedah yang baru untuk PdP,
Saya mencari dan mengamalkan jalan mudah yang memudahkan pelajar faham tanpa perlu mengulangi... ulang dan ulang sehinggalah pelajar faham
saya ubah kaedah.. bina kaedah.. ubah strategi.. gabung strategi
dalam masa yang dihadkan
Saya CEMERLANG atau RAJIN?
PAKEJ SAYA SEBAGAI GURU CEMERLANG TERDAPAT DALAM SITUASI 1 ATAU 2
jika hanya berbekalkan kerajinan sahaja itu belum mencukupi pakej sebagai guru cemerlang.
Renungan untuk diri saya.. saya RAJIN tetapi bukanlah CEMERLANG  jika saya tidak mengamalkan mencari kaedah atau pendekatan baru agar kefahaman pelajar menjadi lebih cepat. Saya hanya berbekalkan kerajinan dalam mengulang-ulang agar pelajar saya dapat mengingati apa yang diajar dan lulus peperiksaan dengan cemerlang.

Dalam diri saya masih belum cemerlang
hanya ada rajin.
ANDA BAGAIMANA? 
Jika Cemerlang dan rajin ada dalam diri anda

jadilah 
 guru cemerlang yang rajin atau
guru rajin yang cemerlang





Tiada ulasan: