sila-silalah

pinang merah,sireh junjung, saya tak marah, silalah berkunjung

Isnin, 31 Disember 2012

DAGING BURGER waalaaa...huulaaa....

Usia bertambah...sakit sana...lenguh sini...kesihatan kena jaga..tapi selera ni masih macam remaja..
Kalu anak makan ais krim..saya pun makan sama... bila anak makan kek.. saya ambil sekeping dua.. kalau anak makan bubur lemak..saya rasa semangkuk aja... Daging dan ayam..usah cerita....hentam aja... Kalau anak makan sosej, saya kunyah sebatang dua.. kalau mereka makan burger..saya ni mereka tak lupa.. TAPI.. kalau anak beriadah....saya duduk tepi taman.. sambil perhatikan keselamatan mereka.Penat nak jogging. :) (** tadi sy pergi check paras kolestrol dalam darah setelah setahun lebih tak check).
Fenomena sekarang, makanan segera keliling pinggang... jenuh nak bersilat dengan anak nak kurangkan daripada mereka makan. Sehingga percakapan saya menjadi penuh fakta yang menjemukan mereka. Kenapa orang lain boleh makan? Rasa kasihan kekadang muncul...urut dada... cari alternatif lain... Saya masih percaya, masakan di rumah sendiri adalah yang TERBAIK. Setelah melihat dan membaca beberapa resepi maka... hari ini saya berjaya memasak resepi Daging Burger Waalaa..Huulaa saya ni.. memang asli daripada saya.
fouuzie.blogspot.com ( dr.fouziah)
bahan-bahannya:
5 cawan daging kisar
1 labu  bawang besar
5 helai daun bay kering( kalau ada serbuk pun boleh)
2 sudu besar serbuk daun dill
1 sudu kecil serbuk ketumbar
2 sudu kecil serbuk jintan manis
2 sudu besar serbuk cili 
1 sudu besar serbuk lada hitam
4 sudu besar tepung gandum
2 sudu besar gula
2 sudu teh besar garam
4 sudu bawang goreng
1 biji telur

-Kisar bawang goreng dan daun bay.
-Daging kisar di campur dengan kesemua bahan yang disenarai di atas termasuklah bahan kisar tadi kecuali tepung gandum.
fouuzie.blogspot.com (dr fouziah)
-Bila dah sebati, masukkan gandum sedikit demi sedikit sehingga adunan boleh dibentuk.
-Bentukkan bulat mengikut saiz yang dikehendaki dan leperkan.(Saya doublekan size daging berbanding yang ada dipasaran..mantap...)
-Panaskan kuali non-stick dan lenserkan sedikit minyak dengan tisu dapur.

- Bakar daging kedua-dua belah sehingga masak.
(kalau nak guna grill atau bara arang pun boleh...)
-Bolehlah dihias mengikut selera masing-masing.
Saya gunakan timun, salad dan bawang besar.
***Sos juga boleh dipelbagaikan atau diadun kesemua sos yang ada di dapur tu..jangan risau..selagi tak sakit perut..kira bolehlah.
Baca sudah.. apa lagi... kena cuba tau.. 
MEMANG SEDAP.. JUICY LAGI.. LEMAK..MANIS.. MASIN..waalaa..Huulaa...
makan sebiji pun dah kenyang...urrps.. ALHAMDULILLAH


Tiada ulasan: