sila-silalah

pinang merah,sireh junjung, saya tak marah, silalah berkunjung

Khamis, 13 Disember 2012

HATI-HATI DENGAN 'BLIND DATE'

*** Bahan yang saya paparkan ini diolah semula berpandukan sumber  daripada laman web Persatuan Pengguna Islam Malaysia
 SHARING IS CARING :
Berikut adalah tips keselamatan jika anda ingin mengadakan janji temu atau ‘blind date’ dengan orang yang baru anda kenali :-

1. Atur pertemuan janji temu anda di tempat terbuka. (*** tempat terbuka atau tertutup jika berdua-dua tetap tidak dibenarkan). Elakkan daripada berjumpa di tempat-tempat yang sunyi dan gelap. Anda digalakkan untuk membawa bersama teman jika itu merupakan pertemuan kali pertama anda.
2. Maklumkan kepada ibu bapa, penjaga atau rakan serumah dengan siapa anda keluar. Berikan maklumat seperti nama, nombor telefon atau gambar (jika ada) kenalan yang anda ingin jumpa kepada mereka supaya jika berlaku kecemasan, maklumat tersebut boleh dijadikan rujukan ( *** penipuan identiti diri berleluasa masa kini, oleh itu ini bukanlah langkah yang bijak).
3. Jangan menceritakan terlalu spesifik maklumat peribadi anda kepada orang yang baru anda kenali. Cukup sekadar bercerita secara umum mengenai peribadi anda dan pilih topik yang lebih bersifat universal untuk dibualkan.
4. Berhati-hati dengan minuman yang disediakan untuk mengelakkan anda jadi mangsa “drink spiking” iaitu dadah atau alkohol dimasukkan ke dalam minuman tanpa anda sedari.
5. Percaya dengan rasa hati (instincts). Jika anda merasakan sesuatu yang tidak kena dengan janji temu tersebut, batalkan! Mungkin tindakan tersebut merupakan langkah yang paling baik demi keselamatan anda.
(sumber Facebook PDRM)
 *** Tak perlu pergi, kalau nak pergi jugak kepada yang perempuan tu, sila bawa ayah, abang, mak atau kesemua ahli keluarga. 
*** Usah sesekali memberi ruang dan peluang sebab perempuan khasnya mudah lembut hati dan terpedaya dengan kata manis lelaki ( *** tak kurang juga yang sebaliknya...)
*** Menggalakkan maksiat dan mendekati maksiat jika diteruskan niat dan melakukan blind date. Oleh itu, tak perlu lakukan sesuatu yang anda tahu akibatnya.
*** Ikut kata hati yang beriman sebab sebagai manusia untuk menunggu 'rasa hati' agak sukar. ( Tunggu instincts..tak datang-datang)  Kawalan dan disiplin dalam diri anda dan hanya iman yang menjadi pengawal. 
*** Jika benar seseorang itu serius dan berhasrat menjalinkan hubungan yang halal, pasti jalan yang halal dilakukan. 

Tiada ulasan: