sila-silalah

pinang merah,sireh junjung, saya tak marah, silalah berkunjung

Khamis, 14 Februari 2013

CHICKEN PATTIES

Bila di dapur saya seperti BERADA DALAM JAJAHAN DAN TAKLUK SAYA TERSENDIRI
... so enjoy. 
Petang tadi lagi enjoy saya TERGUGATsebab ramai pembantu yang kadang-kadang membuat saya buntu :)
Semua pembantu hendak menunjukkan yang mereka handal dalam memasak.
Semasa di Pasaraya Sabasun semalam dah dua kali angkat dan letak sosej.. bercadang nak beli tapi..akhirnya saya membuat keputusan yang bijak... saya beli daging ayam kisar. 
Pengaruh kartun spongebob  menjadikan anak saya teruja untuk menolong di dapur. "Mama nak buat chicken patties macam craby patties tuuuu..."
Dr Fouziah
 Resepi campak-campak saya kali ini saya nak gandingkan dengan roti sosej yang saya beli semalam.  
Saya hanya memberi arahan dan panduan.. letak itu... ini... sikit lagi.... ok.. dah... tambah lagi... sukat elok-elok.. bagus... rajin-rajin anak mama....( pujian kena ada tau.. semua orang suka dipuji.. tapi lebih banyak amaran yang diberi ..sekejap saya keluarkan kad kuning.. kejap tiup wisel...kad kuning lagi..kad merah aja tak diberi) 
Rumusannya...
 Inilah bahan-bahan yang diadun oleh mereka:
400g daging ayam kisar Ramle
3/4 cwn serbuk roti
3 sudu tepung gandum
2 sudu serbuk lada sulah
2 sudu besar fresh oregano yg ditumbuk (pokok pemberian kakak saya di Kerteh)
1 biji telur- saiz B
1 sudu besar gula
1 labu bawang besar- dicincang halus
5 ulas bawang putih- ditumbuk lumat
1 sudu besar serbuk cili
sedikit garam
Rumusan ke dua.. Inilah yang telah mereka lakukan (dgn pemantauan) if not... jadi masakan lain gamaknya.
Gaul kesemua bahan
Dr Fouziah
Jika masih lembik dan tak boleh dibentuk..jangan risau...
Minyakkan tangan dan anda boleh membentuk patties  ini dengan mudah dan cantik walaupun masih lembik.
Dr Fouziah
 goreskan dengan garfu untuk corak
Goreng dalam kuali non-stick yang disapu dengan sedikit minyak
Untuk Persediaan Hiasan dan hidangan 
Belah roti sosej
Kukus roti selama 3 minit
Bawang besar yang dipotong
Kobis/salad dipotong halus
Sos tomato- pilihan anak saya.
saya pilih sos cili- kalau ada mayonis lagi sedap.
*** walaupun hasilnya agak hangus tapi anak-anak saya makan dengan seleranya sebab mereka yang goreng patties ni.
*** Perhatikan bentuk patties yang dihasilkan.. ada berbentuk tapak kaki dinosaur, LOVE, drumstick 
Dr Fouziah
Bila masa menghias.. inilah hasil kreativiti mereka
Dr Fouziah
ada lagi..di saat sebelum masuk ke mulut ada minta extra patties:)
Dr Fouziah
Dan...
Ada yang tak sempat rakam roti yang mereka hasilkan..
semuanya telah dicernakan oleh asid perut..heeeeeeeee
** ada soalan lucu" mama.. seluar dalam pun disebut patties jugak kan?"
...oh no... itu panties... hehehhehe
Ya Allah.. Jadikan anak-anakku anak yg soleh dan solehah..Amiin.



Tiada ulasan: