sila-silalah

pinang merah,sireh junjung, saya tak marah, silalah berkunjung

Isnin, 4 Februari 2013

SAYUR DAUN KAYU /SAYUR KAMPUNG

Saya beli sayur daun kayu seikat semasa ke Pasar Maras.. hanya RM1.00. Hajat hati nak masak bubur lambuk tetapi bila terkenangkan..bila masak bubur untuk lunch....tak penuhlah perut anak-anak saya tu. OOOppsss...Sebelum tu... tahu tak apa tu sayur daun kayu/kampung? Istilah sayur kampung ni digunakan ada yang menyebut sayur daun kayu... sayur-sayur kampung yang dipetik atau ditanam ditepi rumah atau laman tak termasuk kobis, sawi, karot dll.  Sayuran yang diikat sekali seperti daun ulat bulu, daun kesom, pucuk miding, daun ubi, pucuk kaduk, cekur manis, cemperai, lampin budak dan daun keledek. Itulah ramuannya. Ayam Rendang ala Siam dan Telur Cacaca ala Siam dah masak.. untuk imbangkan khasiat..pasti perlukan sayur. Bila dah siap siang sayur daun kayu tu,...maka saya pun masakkanlah...Saya dan tulis daun-daun dalam  masakan ni di atas tu...
Bahan lain yang diperlukan:
1 ekor ikan panggang tawar ( panggang tanpa garam/ ikan kukus pun boleh)
1/4 cawan ikan bilis yang sudah disiang
5 ulas bawang merah
2 hiris halia
2 sudu lada hitam
air secukupnya
garam
pati ikan bilis
Dr. Fouziah
  • Asingkan ikan daripada tulang 
  • Tumbuk lada hitam sehingga hancur dan tambahkan isi ikan dan tumbuk bersama-sama.
  • Potong/ mayang halus bawang merah dan halia- tumbuk sehingga hancur (saya campurkan sekali dengan bahan tumbuk yang diatas tadi)
  • Panaskan air dan masukkan ikan bilis dan kesemua bahan tumbuk tadi
  • Masukkan pati ikan bilis dan garam
  • Bila mendidih..masukkan daun kayu yang dah dibersihkan
  • Masak sehingga agak empuk
*** Arwah Mak saya dulu letakkan sedikit budu ke dalam kuah ni... sedap...
*** Ini masakan sihat.. herba dan sayur kampung yang bebas baja dan racun 
*** Masakan ini juga tidak menggunakan minyak utk menumis
*** Boleh petik sayur keliling rumah sahaja..FOC

Tiada ulasan: