sila-silalah

pinang merah,sireh junjung, saya tak marah, silalah berkunjung

Rabu, 6 Februari 2013

MAHKOTA DEWA

Kalau  entri saya terdahulu APAM DEWA... Kali ni MAHKOTA DEWA. Ini semua markat tinggi punya nama... dewa-dewa....Pertama kali pegang buah makhota dewa kering semasa saya berada di Bandung.. sangat murah buah MD di sana.Buah kering seberat 100g hanya RM 2 sahaja...betollll....... (hingga sekarang masih tersimpan elok dlm plastik berbungkus..)

Tapi bila dah jadi kopi..dah jadi ubat.. uishhhh...mahal kemain lagi.  Kali pertama melihat pokok MD ni di rumah anak saudara saya... teruja sangat sama masa tu. Saya terbayang pokoknya besar macam pokok mangga.
Pokok MD ni banyak terdapat di  Indonesia.. kalau di sana bisa hidup..  mungkin jua di sini ya..pakkkk... Misi mencari pokok MD diteruskan oleh saya dan suami setelah mengetahui khasiatnya yang macam-macam walaupun Alhamdulillah kami tak ada sakit yg berangkai-rangkai tu. Sekadar sakit lenguh-lenguh manja adalah...eheeeemmmm.....
MD dikenali sebagai Phaleria Macrocarpa (Scheff) Boerl dalam bahasa saintifik. Pokok yang saya tanam ni dah besar berbuah lebat.. walaupun di tanah merah..berkat makanan baja tahi lembu agaknya... Tinggi pokok MD saya ni sekitar 1 meter.
  Kulit dan daun tanaman ini mengandungi alkaloid dan samponin. Herba ini bersifat antibarah, cirit-birit, sakit kulit dan gatal-gatal badan. Ketinggian pokok MD boleh mencapai 3 meter.
Pelbagai nama lain MD seperti Simalakama (Sumatera), Makuto Rojo, Makuto Ratu, Obat Dewa, Pau (Obat Pusaka), Crown of God.
Buah MD berwarna hijau semasa muda dan bertukar menjadi merah bila ranum. Ini gambar buah MD yang muda...hijau

Warnanya menarik dan saya dapat melihat dan merakamkan pembesaran pokok MD yang kami tanam.Kedua-dua gambar di bawah ni pula yang dah mula nak masak..
memang cantik

Banyak maklumat tentang khasiat MD ni.. antaranya sesuai untuk merawat kencig manis, darah tinggi. Blog Kalam Musafir pula tulis"
Mahkota dewa berguna untuk peredaran darah ke seluruh tubuh dan mencegah penyumbatan pembuluh darah, mengurangkan kadar kolesterol dan mengurangkan penimbunan lemak pada dinding pembuluh darah, mengurangkan kadar risiko penyakit jantung koroner, mengandungi anti-inflamasi (anti--inflamasi), anti-oksidan, dan membantu mengurangkan rasa sakit jika terjadi pendarahan atau pembengkakan. Sedangkan polyphenol Mahkota dewa berfungsi sebagai anti histamin (alergi)."
saya banyak mendapat maklumat di blog TERATAK IMPIAN BUKIT LALA antaranya"sewaktu perang di antara Belanda dengan Indonesia, pokok-pokok tersebut kononnya dimusnahkan oleh tentera Belanda kerana didakwa memberi kekuatan luar biasa kepada askar Indonesia." WAHHHH.. hebatnya khasiat pokok ni,..tapi ingat dengan izin Allah... maka sembuhnya sesuatu penyakit bukan kerana MD ni...

Tiada ulasan: