sila-silalah

pinang merah,sireh junjung, saya tak marah, silalah berkunjung

Selasa, 5 Mac 2013

Jadilah HELANG yg NELANG

JANGANG  JADI NELANG SANGAT GOK...
NELANG NYA  MUNG....
PESENGANG ORANG NELANG TU...
KALU NELANG, MARILAH BERLAWANG
ORANG NELANG TAK APE BELAKER...

WALAUPUN MAKSUD berbeza mengikut tersurat tetapi kenapakah orang kampung saya... orang Teganung menyamakan NELANG dengan GAGAH... KUAT... PERKASA... BERANI... TAK PUTUS ASA... adakah sama dengan cerita yang saya dengar... Ada benarnya apa yang saya baca...  Mungkin ada kisah tersirat yang mengaitkan NELANG dengan HELANG...
 Helang mampu hidup sehingga 60 hingga 70 tahun dalam kitaran hayatnya. Bagaimanapun untuk hidup selanjut itu banyak cabaran dan perubahan perlu dibuat dan ditempuh oleh seekor helang. Apabila seekor helang mencapai umur 40 tahun tiga perkara besar berlaku dalam hidupnya. Pertama kukunya sudah menjadi terlalu panjang dan agar sukar untuk lebih cekap dan mantap mencengkam mangsa. Kedua, paruhnya menjadi semakin bengkok dan agak sukar untuk mengoyak dan menggigit mangsa. Ketiga, sayapnya dan bulu semakin berat dan ini menyebabkan pergerakan menjadi lembab dan kurang pantas.
 Dalam situasi ini helang ini mempunyai dua pilihan. Terus hidup atau mati. Keputusan perlu diambil. Perubahan perlu dilakukan. Jika pilihan untuk terus hidup menjadi keputusan maka helang akan terbang ke pergunungan . Di sana nanti demi untuk survival ia perlu menanggung segala kesakitan dan kepayahan. Helang tadi akan mencari batu yang kuat dan akan mematahkan paruhnya. Kemudiaan ia menunggu beberapa lama sehingga tumbuh paruh baru yang kuat. Dengan paruh baru itulah helang akan mencabut kukunya yang panjang. Sekian waktu kuku baru yang kuat pula akan tumbuh. Dengan paruh dan kuku baru ia akan mencabut bulu sayap dan badannya. Tempoh sukar itu akhirnya berakhir yang memakan masa selama lima bulan. Selepas itu ia mampu hidup dengan gagah untuk tiga puluh lima tahun akan datang.


ADAKAH ANDA...
 SAMA NELANG DENGAN BURUNG HELANG
ATAU 
MENARIK DIRI 
DAN 
TERUS HILANG..
TAK NAMPAK BAYANG...

1 ulasan:

Unknown berkata...

semangat bila baca. Hidup kena teruskan