sila-silalah

pinang merah,sireh junjung, saya tak marah, silalah berkunjung

Khamis, 28 Mac 2013

RENDANG PUCUK UBI IKAN KERING

Bila makan pucuk ubi ni teringat kisah dulu-dulu..memang banyak nostalgialah saya ni :)
Kesusahan hidup suatu ketika dahulu... pucuk ubi menjadi sayur istimewa dalam hidangan seharian... pagi makan ubi rebus cicah kelapa dan ikan kering... sambil bermain makan kerepek ubi...tengah hari masak lemak pucuk ubi atau celur pucuk ubi + budu... petang makan pengat ubi.. malam makan lempeng ubi...pendek kata buang angin pun berbau ubi. Bila masa tidur... masing-masing duk membedil sambil keluar angin...puuuut....pput.. putput....(orang cakap ubi ni boleh jadi angin...heeeeee...tutup hidung)...itulah kisah yang arwah emak saya cerita. Zaman saya dah masuk kategori zaman 'sombong tahap sedikit'... makan ubi rebus sambil jeling aja, tak sudi bertentang mata.Tapi arwah emak saya tak ceritakan pulak tentang rendang pucuk ubi kayu ni...yang pernah diceritakan selain daripada yang ditulis di atas ialah lepat ubi, beka ubi, ubi goreng, ubi sira, tapai ubi, puli ubi, kerabu kulit ubi, ubi bakar... Pada masa tu kalau ada rendang seperti yang saya masak ni lagi mantoop nama ubi kayu pada zaman mereka.
Dr Fouziah
 Resepi ni saya ubah sendiri setelah meneliti beberapa resepi di alam maya. Apa yang pasti resepi ini ada kelainannya...Acu tengok resepi ni haaa... 
3 mangkuk pucuk ubi yang telah dihiris halus
1 cawan santan pekat
1 cawan ikan kering
4 sudu gula
4 batang serai
6 ulas bawang merah
1 labu bawang besar
7 biji cili api
1 sudu besar serbuk cili
sedikit minyak untuk menumis
2 keping asam keping
 Dah sedia belum bahan-bahannya? Jom kita memasak
p/s: bab basuh dan bersihkan menjadi perkara utama yang tak saya nyatakan..tapi wajib dilakukan..ok...
Mula-mula kisar bawang merah, bawang besar, cili api
Panaskan minyak dan tumis bahan kisar dan cili... Kacau...kacau..kacau lagi  dan lagi... sehingga wangi mencucuk ke hidung... 
Masukkan pucuk ubi yang telah dibasuh bersih, serai yang diketuk, asam keping, gula, ikan kering dan santan pekat.
Kacau sehingga agak kering.
Kalau tak cukup manis, boleh tambah gula sikit lagi. 
***Please jangan letak garam....ikan kering dah masin tau.
*** Saya hidangkan bersama-sama ikan aya singgang dan daging goreng berkacang.

 ***Tampal satu lagi gambar... nampak tak pinggan mangkuk lama saya tu? ( ..nauzubillah..jgn ada riak.. just nak share jika ada yang nak jual corak yang sama...saya nak beli untuk tambah koleksi)

Dr Fouziah
selamat mencoba yaa.....



Tiada ulasan: