sila-silalah

pinang merah,sireh junjung, saya tak marah, silalah berkunjung

Selasa, 14 Mei 2013

SUP SAYUR CAMPUR

Makanan warga sihat..warga yang nak sihat dan nak jadi sihat. Kalau tak masukkan ayam ..lagi sihat.. masukkan isi ikan yang dijadikan bebola. Caranya: Kikis isi ikan sahaja, lenyek atau cincang sehingga agak halus + sedikit tepung jagung + garam. Bulat-bulatkan dan masukkan ke dalam kuah/ stok ikan yang dijadikan kuah. Masakan sebegini memang saya gemar, lebih-lebih lagi semasa saya jaga berat badan...ohhhh suatu ketika dahulu... a long time ago... lening dah membulat... mirip-mirip artis gitu... teringat kepada seorang sahabat lama... Pauzi namanya... dengan jujur dan ikhlas dia cakap" AKU TENGOK MU NI DAH MACAM ADIBAH NOR"... dengan selamba saya menjawab.." nasib baik macam artis...hehehehehe...aku ingatkan tadi macam mak cik yang jual cendol..hehehe" Dengan gelak tu dapat cover sikit penyesalan sebab dah membulat ni. In sha Allah... saya akan turunkan berat badan (tangan ini sedang memegang tupperware berisi keropok goreng....). Hati ini banyak hepi sekarang...Allah beri kenikmatan sehinggakan saya berselera makan apa sahaja.. Ada ketikanya makan biskut kosong dan teh o pun terasa ..BESTnya...Jika makan sup sayur ni lagilah.. The Best lah... Kalau tak caya.. acu try gok sekali masok sup ni :)
 Dr Fouziah
 1/2 batang lobak merah
1 mangkuk cendawan
1/4 biji lada bengala/capsicum
1 mangkuk kobis yang telah dipotong
1 cawan tomato ceri
stok ayam secukupnya
1 cawan isi ayam- dipotong kecil
3 ulas bawang putih- diketuk
2 biji bawang merah- dimayang
1 hiris halia- hiris
2 sudu kecil lada sulah
sedikit minyak jagung
-panaskan minyak dan tumis bawang besar, sehingga wangi, selepas itu  masukkan bawang putih dan halia, tumis lagi seketika.
Masukkan isi ayam dan lada sulah- goreng 
Masukkan stok ayam secukupnya
masa untuk campak sayur-sayuran dengan gaya bebas
*** bebas tu bebas jugak..jangan terbabas
Pastikan sayur yang keras seperti lobak dimasukkan terlebih dahulu, selepas tu kobis, cendawan. Terakhir sekali cendawan dan tomato ceri dan capsicum

Dah boleh hidang
Saya hidang dalam mangkuk porselin China BIG ROSE... Hari ni tak ambil nasi pun... kalau tak lena tidur malam nanti..saya akan jejaki dapur untuk ambil segelas air kosong..kalau tak lena lagi tidur..saya akan makan 2 keping biskut... 
kalau tak lena lagi tidur? Saya akan pejam mata dan bilang itu biri-biri daaa.... satu...dua...tiga...empat....



 

Tiada ulasan: