sila-silalah

pinang merah,sireh junjung, saya tak marah, silalah berkunjung

Rabu, 10 April 2013

BELUT PAPRIK

GELI-GELEMAN???
NAK MUNTAH.....?
RELA TAK MAKAN?
haaaaa...belum cuba belum tahu... TENGOK SAYA NI... OK..BILA MAKAN BELUT..KULIT PUN CANTIK, PERCAYALAH CAKAP SAYA. (terasa dah macam Kak Ton pulak duk mengempen produk dia). Apa-apa pun entri ini ditulis setelah belut paprik ini dua minggu dimasak dan dimakan dengan seleranya oleh saya dan anak lelaki..Faiz. Ahli keluarga yang lain? Tak ada yang nak makan... Entahlah..katanya terbayang seperti ular... Bila saya mencuba resepi paprik ni  saya boleh makan belut setiap hari tanpa ada sedikit pun rasa kurang senang. Saya ulang sekali lagi..memang berbaloi-baloi... memang sedap.. isi pejal dan cukup rempah-ratus. Inilah satu-satunya resepi yang paling sedap berbanding dengan sup belut atau goreng kunyit. Saya beli 6 ekor belut, harga di Pasar Tani Kuala Terengganu sekitar RM 18 sekilo.
3 ekor belut
5 helai daun limau purut
1/2 cawan sos cili
3 sudu sos tiram
8 sudu kicap
2 sudu besar serbuk kunyit
2 labu bawang besar- dipotong
4 ulas bawang putih- dihiris
1 sudu halia -yg telah dihiris
1/2 batang lobak merah
3 urat kacang panjang - potong 1"
2 biji cili merah
sedikit daun sup
Garam
sedikit tepung gandum- membasuh
minyak untuk menggoreng dan menumis
Mula-mula bersihkan belut dan lumurkan dengan tepung gandum
 Dr Fouziah
Basuh sekali lagi daripada tepung gandum dan tos
Dr Fouziah
Lumurkan dengan kunyit dan garam


Dr Fouziah
Goreng sehingga masak- usah terlalu garing
Selepas itu, bolehlah panaskan minyak dan tumis bawang putih, halia dan bawang besar yang telah dimayang.
Masukkan sos tiram, sos cili dan kicap- kacau sehingga sebati
Selepas tu, campurkan lobak merah dan kacang panjang yang telah dipotong
Masukkan belut goreng tadi
Jangan lupa cili merah yang telah dipotong
Akhir sekali masukkan daun limau purut dan daun sup yang telah disiat/dihiris.
Dr Fouziah



















1 ulasan:

mariana berkata...

eeeeee...
nak cuba yg dah masak tak nak masak sendiri