sila-silalah

pinang merah,sireh junjung, saya tak marah, silalah berkunjung

Sabtu, 20 April 2013

Sayur Pedas Kemoyang

Kemoyang ni suku-sakat keladi.Daunnya berkilat dan sedikit kemerahan. Kalau di kampung dulu-dulu , memang menjadi hidangan utama ibu dalam pantang ...panas katanya.  Berbeza dengan keladi yang bersifat sejuk...silap-silap ..gatal sana-sini. Seperti dua beradik yang berbeza gitu.... Daun kemoyang digunakan sebagai pembalut tungku dan memgeluarkan bau yang wangi (aromaterapi). Kalau sakit perut ambil daun, tumbuk dan tampal pada perut. Air rebusan batangnya dipercayai boleh menyembuhkan cirit-birit. Kemoyang ni boleh juga dimasak lemak atau dibuat kerabu. 
 
Dr Fouziah
Batang kemoyang yang telah siap disiang
Begitulah tersohornya kemoyang ni.... sekarang..kalau nak cari pokok ni...setahun sekali adalah kot terjumpa. Episod baru kemoyang yang dah hapir pupus di tempat saya. Mungkin di tempat anda berbeza. Bila dah jumpa, harganya..Ya Rabbi... harganya... macam superstar..Kemoyang yang saya beli tu 5 batang untuk RM2.. bila dah  siap disiang hanya dapat 1 mangkuk sahaja. Dah rezeki, masak ajalah. Mahunya saya tanam sendiri tapi di sekitar kampung saya yang panas dan berpasir tak pula sesuai  disebabkan pokok ni sesuai ditempat yang sejuk. Kemoyang juga hidup di tempat redup dan berhumus tinggi. 
Nama saintifiknya ialah Homalomena Sagittifolia. Uuishhhh.. kalau masakan ni diubah mengikut nama saintifik maka jadilah Sayur Pedas Homalomena Sagittifolia. Berbelit lidah....
 Apa-apa pun jika pembaca terjumpa di mana-mana pasar, belilah dan rasailah kelazatannya.. jom kita masak...
1 mangkuk batang kemoyang yang dah disiang
3 sudu besar udang kering - ditumbuk
1 sudu kecil lada hitam- ditumbuk
5 ulas bawang putih - ditumbuk
3 sudu daun kesom
 air secukupnya
2 sudu budu-(kalau tak suka boleh diabaikan- masakan orang Pantai Timur mempunyai rasa yg tersendiri--budu diantara rahsianya....)
Dr Fouziah
tuuuu dia..dah siap dihidang dlm mangkuk China antik
Inilah masakan campak yang betul-betul main campak punya...
- Panaskan air dalam periuk dan masukkan bahan tumbuk
- Selepas mengelegak, masukkan batang kemoyang tadi
-Masukkan daun kesom dan budu
-Rasakan garam mengikut citarasa kesihatan bukan kehendak lidah anda.

...betulkan?
...semuanya campak-campak...
** Cara menyiang batang kemoyang ni sama macam keladi jugak..perlu dibuang urat-urat atau kulitnya terdahulu.



Tiada ulasan: