sila-silalah

pinang merah,sireh junjung, saya tak marah, silalah berkunjung

Khamis, 6 Disember 2012

HOME MADE ICE-CREAM

Bila sebut ais krim, bukan sahaja kanak-kanak yang gemarkannya. mak budak macam saya pun terliur.  Ais krim  yang terdapat dipasaran pun pelbagai..maklumlah R&D mereka pun gempak jugak. Mahunya tidak, nak tarik perhatian dan memenuhi selera pengguna bukanlah kerja mudah.  Saya sekeluarga pula memang 'hantu' dengan ais krim, jika terpandang logo halal, samada Malaysia atau halal luar negara, saya akan beli dan cuba. Saya juga ingatkan anak-anak jika nak beli apa-apa makanan tengok label dulu.  Berbalik kpd cerita ais krim tadi, semenjak terjumpa resepi daripada blog Dayang Citra saya kerap siapkan ais krim di rumah.
Mudah sangat rupanya.
Rasanya pun sedap.

Bahan-bahannya
1 tin susu pekat manis-505ML
1 1/2 Tin air ( GUNA TIN SUSU TADI)
2 sudu besar ovalet
1 biji kuning telur
 perisa/ pewarna/ buah-buahan segar
** Untuk kali ini saya gunakan pes strawberi, coklat emulco dan       perisa keladi

Caranya
Pukul kuning telur dan ovalet sehingga kembang menggunakan pembancuh kuih.
Masukkan susu pekat manis dan air- bancuh sehinggan sebati.
Bahagikan kepada beberapa bahagian mengikut perisa yang dikehendaki.
 Dan ini yang dah siap dituang ke dalam bekas...berlapis-lapis lagi

 Saya pernah juga meletakkan buah-buahan segar didalamnya dan rasanya tidak mengecewakan. Cubalah dengan buah-buahan kegemaran anda.
Sejukkan di dalam peti ais semalaman.
Bolehlah dihias dan dihidangkan. 
.

 

1 ulasan:

kartina berkata...

saya dah cuba dan anak2 suka, memang best