sila-silalah

pinang merah,sireh junjung, saya tak marah, silalah berkunjung

Isnin, 31 Disember 2012

BERKHATAN 2-TUTORIAL CARA/ FESYEN IKAT KAIN BERKHATAN

Setelah mencuba dan mencuba.... akhirnya.... terdapat beberapa cara yang anak saya selesa  memakai kain semasa berkhatan.(bagi mengelakkan berbogel..walaupun di dalam bilik dan sendirian..)
Sebelum tu, persediaan tempat tidur yang selesa dan bersih...dan kain gantung di tempat tidur. Suami saya gantungkan penyangkut pada siling, gantung tali dan ikatkan selimut bagi memudahkan mengelakkan kain terkena anu anak. Bukan main enjoy lagi.. sebelum berkhatan pun dah cuba masuk tidur.
Satu perkara lagi ialah cara mengikat kain.  Anak saya mempunyai kain pelikat kecil dia sendiri, ini lebih mudah bagi mereka berbanding kain pelikat saiz dewasa.
Cara biasa ialah dengan memakai kain dan anak saya mengangkat pada bahagian hadapan. kalau kain pelikat dewasa... Cuba yang ni...
Ini cara 'Flintstone...' 
Cara di bawah ni pulak diperkenalkan oleh doktor yang khatankan anak saya. Mudah dan anak tidak perlu lagi memegang kainnya. Caranya ialah:
mula-mula..pakai macam biasa dan tarik bahagian berjahit ke depan dan lipat beberapa kali mengikut sait kain dan budak.. saya lipat 3 kali.
Uishh...macam buat kuih,,step by step ..Ok..lepas tu..ambil bahagian hujung kain tadi dan pusingkan sehingga ketat macam ni..
Dah nak siap dah....minta anak kempiskan perut...tahan nafas... dan..selitkan di bahagian dalam...
.... dah siap pun. Selesa dan Selamat. Inilah hasilnya
Selepas seminggu anak saya mula selesa tetapi masih tidak mahu memakai seluar trek atau boxer.  Saya pun dah bosan melihat dia berkain pelikat. Cuba tengok bagaimana saya kerjakan anak saya tu.
Haaaa... hensem dan selesa.Sempat juga 3 hari dia memakai fesyen baru ni. Kain apa tu? Saya memilih selendang/ shawl yang bercorak tidak macam perempuan (saya kipnap seledang anak perempuan saya).  Pilihan corak bintang disetujui anak saya. Cara memakainya cukup mudah, hanya perlu ikat pada bahagian depan.
 Cukup selesa dan ringan baginya untuk bergerak ke sana-sini. Saya pernah terdengar ada anak-anak kawan yang bersunat tak selesa memakai kain dan berbogel di dalam rumah. Sepatutnya perkara sedemikian tidak berlaku dan anak perlu dimaklumkan dengan tegas agar malu dan aurat. Cubalah tutorial ni..harap membantu terutama ibu/bapa muda.

Tiada ulasan: