sila-silalah

pinang merah,sireh junjung, saya tak marah, silalah berkunjung

Rabu, 13 November 2013

Mencari EMAS di PERAK - 5

 Hari ke- 3
petang...

Balasan Allah cash... 
Baru aja semalam saya rasa 'up' sedikit sebab dipuji berani, memandu dan kenal jalan nak ke mana-mana. Terus aja petang semalam..petang yang sama semasa dipuji tu.. saya tersesat jalan di Bandaraya Ipoh. GPS pula tertinggal. Termenung saya bila memikirkan sedikit riak terus dibalas.  Apa lagi setelah penat berpusing-pusing bandar tu, saya pun minta bantuan seorang  abang teksi.  Dari mana? sapanya... dari Terengganu..ke Kelantan dan ke Seri Iskandar.  Saya nak ke Hotel Impiana.  Ok tak apa, ikut saya..kata abang teksi tu.  Saya sempat bertanya, Berapa bayaran?. Tak apa lepas ni.  Rupa-rupanya tak sampai 10 minit, sampailah saya di hotel tu.  Saya tanyakan bayaran tapi sekali lagi abang tu jawab.. IKHLAS .. TAK NAK BAYARAN.  Terharu saya dan hanya saya kirimkan doa agar dia dimurahkan rezeki.  Alamakkk...saya lupa catat no plat teksi ..apa yang saya ingat AES..dan langsung tak tahu nama dia.  Semoga Allah murahkan rezeki beliau...aamiin.. 
Rupanya banyak EMAS di Perak ni... 

Hari ke - 4
Sebelah pagi saya ke SK Sg Rokam, Ipoh. Saya dan pasukan audit disambut mesra oleh Guru Besar iaitu Hjh Rafiah, PK Pn Saadiah, PK Ko, Guru Data Cg Faizan, Cg Ayu, dan 5 orang guru lain. Sekolahnya bersih dan cantik. Keceriaan dan kecemerlangan menjadi agenda utama di sini. Pentadbir memainkan peranan penting membentuk minda warga sesebuah sekolah. Selesai melakukan kajian saya menyemak peralatan yang didaftarkan.
Kemanusiaan.. 
Kenapa pegawai atau guru sangat takut untuk diaudit? Ada orang cakap..kalau tak salah tak perlu takut.  Namun begitu engalaman lalu kadang-kadang menghantui minda seseorang.
Seorang pengawai menunjukkan tanda-tanda stres yang ketara.  Pengalaman dan pemerhatian saya melalui percakapan dan perbuatan membuktikannya.  Lantas saya bertanyakan pengawai berkenaan... setelah beberapa kali dia gagal membuka peti besi. Saya pun berlawak... jangan risau saya tak bawa pumps gun... Barulah dia sempat menunjukkan barisan giginya yang cantik. Perasaan kasihan datang dalam hati saya ni.  Saya pun terfikir, agaknya bahasa saya agak tegas atau memang muka saya ni memang daripada dahulu lagi dilabel sebagai garang.  Saya baiklah... saya bukan datang nak mengukum atau mencari salah.. saya nak membantu... tetiba sahaja saya meyakinkan pegawai itu.
Melihat kepenatan dan mengah pegawai itu, saya bertanya lagi.. MENGANDUNG ke?.. Ya saya mengandung baru 3 minggu.. Agaknya macam mana dia fikir saya dapat agak yang dia mengandung. Saya pun perempuan dan pernah mengandung dan pernah diaudit oleh segala macam perangai pegawai audit.  Bila saya berada di atas, saya akan cuba berfikir sejenak agar apa yang orang terdahulu lakukan kepada saya serta tidak menyenangkan saya... saya akan cuba sedaya upaya agar saya tidak melakukan sebegitu kepada orang lain.  Saya tidak mahu tinggalkan legacy yang tidak baik,  Bekerja hendaklah secara profesional dan kuasa bukannya digunakan untuk membalas dendam.
Penekanan saya ialah BUAT PERKARA BETUL DENGAN BETUL-BETUL.
Berbalik kepada kisah tadi, saya memberi peluang kepada pegawai tersebut duduk dan melakukan kerja dengan tenang,Kerja saya menjadi mudah bila mereka faham tujuan kehadiran saya.  Alhamdulilla saya masih belum jemu berada di SK Sg Rokam, tetapi apakan daya masih banyak kerja yang perlu diselesaikan di tempat lain.  Lagipun jika lagi lama di situ, entah-entah semua menjadi stres.......
Gabungan pengurusan dan persekitaran yang baik menjadikan SK Sg Rokam sebagai EMAS yang menjadi rebutan, Ini terbukti kerana kecemerlangan dalam akademik dan kokurikulum menjadikan sekolah tersebut sebagai sekolah padat murid sedangkan beberapa sekolah di sekitarnya berlaku keadaan sebaliknya.  Semua ibu bapa inginkan anak mereka menjadi emas....

Tiada ulasan: