sila-silalah

pinang merah,sireh junjung, saya tak marah, silalah berkunjung

Rabu, 13 November 2013

Mencari EMAS di PERAK - 3

Hari ke 2 di Negeri Perak.... seperti biasa menerujakan saya. 
 Ramai handai-taulan bertanyakan rahsia kenapa saya begitu cepat dapat menyesuaikan diri dengan sesuatu keadaan. Jika anda bagaimana?.  Saya pernah mendengar luahan rakan-rakan yang merasakan stres yang amat sangat bila ditukarkan atau ditempatkan ke tempat yang baru. Ada juga yang stres bila diminta berkursus atau bermesyuarat di tempat yang mereka tidak gemari. Ada juga yang mengadu sehingga sekarang masih belum dapat menyesuaikan diri dengan Negeri A.  Saya pun bertanya... dah berapa tahun tinggal di Negeri A.... 12 tahun. Iya 12 tahun. Bermaksud dia sudah tertekan atau perkataan yang agak keras...bengkak hati dengan tempat itu. Saya langsung tak faham dengan bahasa orang di sini... makanannya memang tak sesuai dengan perut saya... luah beliau kepada saya.  Saya hanya mampu memujuk dan mengajarnya agar menerima segalanya dengan fikiran yang positif. Usah blok/ tutup minda dengan situasi yang baru.  Adakah anda mampu mengubah seluruh rakyat Negeri A? Adakah anda mampu mengubah diri anda? Pastinya hanya kita yang boleh berusaha untuk mengubah diri masing-masing dengan izin Allah SWT.
 Saya memberi analogi yang mudah... semua orang mengalami perubahan fizikal dalam diri masing-masing.  Semakin hari kulit semakin kendur..suara semakin garau..mata semakin kelabu..rambut dah beruban... sengal sana- sengal sini..cepat penat,sehingga makanan pun ada yang diterima dahulu dengan seleranya juga telah tidak mampu mengoda selera. Tak perlu saya cerita dalaman lagi.. perasaan..emosi..tanggapan dan segalanya berubah.  APA TINDAKAN ANDA DALAM SITUASI SEBEGITU? Anda menolak diri anda ...anda tak suka diri anda berubah... anda tak mengaku diri anda sebegitu.. adakah anda melakukan pembedahan plastik atau anda berpakaian sebagaimana remaja 15 tahun.
Hakikatnya anda dapat menerima perubahan tersebut dengan mudah, bagi sebahagian yang tidak mengawal perubaan, perubahan menjadi punca stres kepada mereka.
oleh itu usah terlalu cerewet dan inginkan kesempurnaan.
Hanya perlu bertanggapan positif dalam semua keadaan,,, redho dengan ketetapan dan sentiasa berusaha membaiki diri sendiri dengan banyakkan bersabar.
Sayangi mereka dan segala benda yang ada di sekitar anda
Bersyukurlah dengan apa yang ada.

Tiada ulasan: