sila-silalah

pinang merah,sireh junjung, saya tak marah, silalah berkunjung

Rabu, 18 Julai 2012

ITU hanya CUBAAN.. DUGAAN...

Termenung bila memikirkan ..what's next.. hanya Allah yang tahu.Semalam saya ke bandar untuk mandapatkan tiket bas ke Kajang....siap semua urusan...Ya Allah..terlupa beli tiket...zuuupppp...terus U-Turn. Alhamdulillah ..selamat..dapat perjalanan bas jam 10.30 malam. Itu dugaan yang pertama.
 Bila dah menjejak kaki ke dalam bas malam tu..masuk aja terus hidungku ni tercium bau minyak diesel yang mencucuk-cucuk hidung. Sakit kepala..  Ish..penumpang lain tak perasan ke? Saya beritahu pemandu dan pemandu tu terus check di bahagian belakang. Jam 10.40..pemandu memaklumkan bas 'macam tak elok' dan tak berani nak ke KL dan Kajang.  Ok... Keselamatan diutamakan dan itu yang penting. Selepas agak lama menunggu, pukul 11.10 akhirnya saya meneruskan perjalanan  dengan bas baru yang tak baru sangat.  Bayangkan brek bas berbunyi... ngeri... tapi bas meneruskan perjalanan (Pemanadu dan mekanik dah check tu..nak sedapkan hati).  Mulanya saya degilkan mata tak nak tidur.. akhirnya tewas... entah-entah saya berdengkur sepanjang perjalanan.  Sampai aja di Hentian Putra..seorang penumpang turun untuk ke tandas.. punyalah lama... kami menunggu dengan sabar..sakit perut agaknya... Bas sampai ke destinasi saya sekitar jam 6.40pg.. masing-masing berlari ke surau berhampiran untuk solat.. hujung-hujung waktu dah.. Apa yang kesiannya..pemandu tak dapat park bas disebabkan syarikat lain blok lalunnya.  Pemandu tu bagus.. alahh..tinggal aja dan terus ke surau. Kan bagus begitu.  
Sampai di kolej jam 8.30 pagi, terus ambik bilik dan mandi. Bersepahnya bilik.. pengotor betol penghuni sebelum ni, tisu merata-rata. botol ait ada atas meja.. bawah meja..bawah katil.  Bila dah bersihkan baru rasa lega. Selesa sangat, lagi pun best sebab dah lama tak ke kolej dan fakulti.. rupanya ada juga yang masih ingatkan saya ni ( perasan sikit...).  Kerika bersiap-siap untuk ke fakulti. Mandi manda dah siap, tak nak buang masa. Saya capai baju dan sterika. Apasal ni.. suam-suam kuku aja sterika ni.. sebelum ni ok aja.. dugaan lagi.. Small matter..saya melangkah dengan penuh bergaya ke fakulti dengan tudung dan baju yang tak bergosok. Terasa diri ini seperti penjual ikan di tepi sungai.... be your self... cool... 
Masa yang ada saya semak kerja dan siapkan power point untuk viva.   Ya Allah..sekali lagi dugaan datang... saya tersilap bawa tesis.. WHAT?????.... tesis lama dan yang belum diedit yang saya bawa... meraung sendirian.. sabar-sabar.. soft copy kan ada.. baca yang tu dulu...tapi nak discuss dengan lecture kena print dan binding. Macam mana nak binding..kereta tak bawa... esok dah nak jumpa lecture. Sempat tak nak binding jahit ni...  Asyik melayan perasaan, datang seorang adik Ina tanya samada saya nak lunch atau tidak.. bungkus aja... baru selesai breakfast dengan kek hadiah Kakak (anak sulong saya) .. sedap kek tu.. apa nama.. entahlah....asalkan kek..ok...  Sesekala saya membasah tekak dengan air mineral. 
Mu'azim dah lama melaungkan azan zohor ( saya musafir ni..). Semasa nak ke bilik solat tetiba kakiku ni terasa ringan dan tak selesa.. Dugaaan yang entah ke berapa.... kasut ku KOYAK..dah ternganga macam mulut buaya lagi.. separuh hari saya berselipar jepun yang cukup selesa dan ringan selain daripada pengudaraan yang baik.  Sabar..ini dugaan.. bila lagi nak diuji.  Selepas ni nak ke pejabat, kaki adik-adik pelajar yang ada di sini saiz 5 dan 6.. saya saiz 8. 
Dengan muka penuh keyakinan saya melangkah perlahan ( nak cover kasut ternganga....hehhehe) ke pejabat. Baik budi bahasa Kak Yam dan Kak Zizah membuat saya bersyukur sangat.  Mereka cukup sabar dengan karenah pelajar (termasuk saya.. yang kerap telefon..sma dll). Tup..tup... Terasa nak jatuh jantung hati.. bila dapat tahu nama pengerusi Viva saya nanti.   (dalam hati cakap..matilah aku kali ni.. akal cakap lain.. ). Saya teringat kata-kata Dr Januddin Awang bila present cuba express bukan impress kajian . Saya terfikir juga.. it's mine...  Seorang pensyarah baik hati dan humble dengan sukarela nak bawa saya ke kedai kasut.. Syukur, Alhamdulillah. Thanks Mas.. Tetiba hujan turun dengan lebat..kilat sabung-menyabung...guruh berdentuman.. (waahh..macam filem dulu-dulu ni..tapi ini kenyataan). Saya terduduk di sofa.. mood untuk membaca dan membetulkan powerpoint dah hilang separuh jalan.. sehingga jam 6.16 petang barulah kami dapat ke kedai kasut.  Hikmahnya ..dapat kasut baru.. 
Insya Allah suamiku akan poskan dengan bas tesis yang sebenarnya..moga dipermudahkan Nya.. perut dah kenyang...mata dah mengantuk... nak tidur..tidur lena-lena... semoga esok saya masih bernafas dan saya dapat menyelesaikan segala kesukaran yang melanda dengan senyuman.. segalanya mempunyai hikmah yang saya tak nampak.. segalanya menguji kesabaran saya menempuhi kehidupan seorang pelajar tua. 
Rupanya banyak lagi dugaan hebat lain yang pernah saya tempuhi sebab itu saya boleh lalui dengan tenang.  saya sangat membutuhkan doa kalian..Sama -samalah kita berdoa agar segala usaha saya untuk memperolehi Ijazah Phd tercapai dan saya dapat berbakti kepada agama, bangsa dan negara. 
 Walaupun viva masih jauh namun saya merasakan begitu hampir.. JUMAAT 9.30 Pagi di Bilik Telesidang, Fakulti Pendidikan, UKM.  Doakan saya..doakan agar dipermudahkan oleh Nya viva saya... moga doa kalian dimakbulkan Allah swt. Aamiin... :)

Tiada ulasan: