sila-silalah

pinang merah,sireh junjung, saya tak marah, silalah berkunjung

Khamis, 9 Mei 2013

Bergedil Potong

Dr FouziahKesibukan memantau pilihanraya... ceeewahhh..eksyen ya...siapa saya? Saya mantau tanpa  disuruh..saja buat-buat sibuk... Tengok blog sana.. baca web sini.. nilai fb dll.  Kisah disebalik pilihanraya ni saya sibuk dengan pembikinan video korporat untuk institut. Apakan daya... saya yang diamanahkan pengarah. Jenuh bersilat ala Melayu, Cina dan India..langsung tak diendahkannya. Mula-mula tu sedikit geram tapi ada hikmah disebaliknya. Terima kasih kerana beri kepercayaan kepada saya. Hasilnya? Memanglah tak seperti pro... sebab itu pada awalnya saya minta institut upah pro yang sediakan.Kesibukan sebegitu menjadi alasan baik untuk saya tidak memasak.Resepi ni dah berminggu di bahagian draf, baru sempat nak post.




Dr Fouziah Apa-apa pun jutaan terima kasih kepada cik  suami yang memasak untuk seminggu solid.. hehehe..syukur Alhamdulillah. Anak-anak pulak cakap sedap abahnya masak. Nampaknya saya kena pencen terus dari ke dapur.. Setuju ????? Sebelum jawab, mari kita layan resepi ni dulu...lain daripada yang lain
1 cawan daging kisar
1/2 biji kentang
1 biji cili hijau
1/2 labu bawang besar
1 sudu besar tepung jagung
1 sudu kecil halia
1 sudu kecil serbuk cili
1 sudu besar lada sulah
secubit gula
3 biji cili bengala/capsicum
minyak untuk mengoreng kentang
sedikit garam

Potong nipis ubi kentang dan goreng.
Tumbuk halus ubi kentang + bawang besar + halia + cili
Gaulkan bahan tumbuk dengan daging kisar,serbuk cili, tepung jagung, garam dan lada sulah
Panaskan kuali..lenser sedikit minyak.
Potong lada bengala menjadikan gegelang dan isikan bahan bergedil tadi ke dalamnya.
Goreng sehingga kekuningan.Balik-balikkan...
UDAH SIAP.... boleh dihidangkan bersama-sama nasi atau BOLEH DIMAKAN BEGITU SAJA.

Tiada ulasan: