sila-silalah

pinang merah,sireh junjung, saya tak marah, silalah berkunjung

Isnin, 20 Mei 2013

Vadai Versi 1 dan 2

Versi 1
2 cawan kacang dal
1 labu bawang besar
1 sudu besar serbuk cili
1 sudu kecil jintan manis
1/2 kiub pati ayam
sedikit garam
minyak untuk menggoreng
Jika ada daun kari lagi best ( pokok kari saya dah dimakan ulat daunnya..sedih...)

Resepi tambahanVersi 2****  tambah 1 cwn tepung naik sendiri dan sedikit air***

-rendam kacang dal semalaman.
-kisar menggunakan pengisar kering- jadikan sebahagian hancur lumat dan sebahagian lagi kasar-kasar.
( alternatif lain- boleh giling dengan BATU PENGGILING  atau tumbuk dengan LESUNG BATU..yang mana satu pilihan kalbu?)
- potong dan hiris- bawang besar, daun kari dan masukan ke dalam adunan kacang dal kisar tadi.
- tumbuk jintan manis
- Gaulkan garam,jintan manis dan pati ayam ke dalam adunan tadi.
- kepal-kepalkan dan leperkan sedikit- untuk elak daripada melekat, boleh minyakkan sedikit tapak tangan tu.
- Goreng dalam minyak yang banyak- tenggelam vadai tu. 
- Hasilnya vadai yang garing dan rangup
Dr Fouziah
VADAI VERSI1 -ASAL-----nampak pun dah confirm rangup..

RASA VADAI NI SEDAP DAN RANGUP tapi anak-anak saya tak nak makan... pedas dan keras katanya
Kemungkinan saya menggunakan kacang dal jenis keras. Untuk menyelamatkan rezeki kurniaan Nya... tangan saya dengan ringannya mengambil secawan tepung naik sendiri + sedikit air...Kacau sehingga rata. Maka, terhasillah VADAI VERSI 2...ok apa rasanya... laju aja anak-anak saya makan vadai Versi 2 ni aka cekodok kacang dal
***Peringatan: semasa menggoreng vadai Versi 2..sila pastikan bahagian bawah vadai betul-betul garing baru dibalikkan bagi mengelakkan daripada relai....
Dr Fouziah
VADAI VERSI YANG TELAH DIUBAHSUAI
Dr Fouziah

 


Tiada ulasan: