sila-silalah

pinang merah,sireh junjung, saya tak marah, silalah berkunjung

Khamis, 9 Mei 2013

Siapa RACIST? Menjelang Tahun Baru Cina,TAHUN ULAR


***Catatan ini dibuat pada 10 Januari 2013 tetapi saya tak post entri ini. Entahlah. Tetapi bila dah timbul isu bangsa...RACIST.... saya teringatkan catatan ini dan dengan senangnya saya post entri ini untuk renungan kita semua.***

Cuti yang indah segalanya.Peluang menyambut pelbagai perayaan menjadi keseronokan bagi saya. Sekejap cuti.. sekejap cuti.... Kerja.. cuti lagi.... kerja...cuti... what a wonderful life... Kalau cuti memanjang tak syok juga..beku otak kanan dan kiri saya ni :).
Secalit kenangan yang berkaitan dgn  perjalanan saya
SEBELUM MENJELANG Tahun Baru Cina. Tahun Ular...ssssttttt...ssstttttt.....

KISAH 1
Semasa berkursus di tempat sejuk... walaupun hanya tinggal 4 hari di tempat sejuk memang ingat sampai bila-bila. Masa inilah berjumpa dengan bermacam rupa dan perangai orang. Namun hati saya tertarik dengan 2 orang ni. Keturunan Cina daripada Pantai Barat. Bukanlah nak memuji tapi punyalah sopan dan menghormati saya dan kawan-kawan yang lain. Semasa berkenalan langsung dia tak mention dia punya pangkat, kelulusan dan segala...... Pakaian kedua-duanya memang biasa-biasa sahaja. Saya pun toleh sebelah kanan saya.. wah bajunya merelip-relippp.... toleh kiri..mak..datuk..macam pengantin baru... ada rambu-ramba di lengan baju... Tengok meja sebelah..tudung mahal tu.. ada berlian..ada manik...ada lapis-lapis.. orang kitalah tu. Bila dah empat hari di sana, barulah tahu yang salah seorang tu mempunyai pangkat dan kelulusan yang tinggi dalam kalangan kami. Cukup bersahaja. Arrrghhhhh...kami berlagak lebih rupanya..... Duit sekupang aja dalam poket.
Semasa di meja makan, hidangan vegetariannya pun dikongsi bersama-sama kami.  Siap cakap lagi..kenapa masak banyak...membazirnya dan panggil penyelia serta terus maklum supaya portion dikecilkan.... ( kalau saya..,suka hatilah... dah kita bayar..tak habis..buang saja...atau pekerja mereka tu boleh makan.. haaaa...itulah hati saya.... jahat sikitlah ...sikit aja....berbanding dengan mereka berdua tu...)
Sebelum itu, pada hari pertama, masakan vege yang dihidang tak vege sebab ada bau kari daging. Sedikit pun muka dia tak berkerut atau marah sebab cuba ditipu oleh kafe.Maka makan capati kosonglah dia hari tu. Ingat, jangan cuba tipu mereka yang vege ni, sebab deria mereka dah peka dengan bau daging, ayam dll. Sekali lagi..kalau sayalah.. mana chef..? mana chef...? kenapa buat macam ni.. saya nak makan apa? Kenapa tipu saya? Replace dengan yang lain...
 Nilai mereka ..... berbanding dengan saya...
KISAH 2
Saya sampai awal di KLIA. Rehat-rehat sambil layan fb,movie dan balas emel. Perut dah berkeroncong, apa lagi..makanan segeralah jawabnya. Semasa menghabiskan  makanan segera di LCCT... tetiba komputer saya bermasalah...  Saya pun bertanya dengan amoi sebelah meja saya samada internet berfungsi atau tidak...Ok kak.. sekejap ya saya check... Dia datang ke meja saya dan tekan butang sana...tekan sini... bersungguh-sungguh a'ah..dah ok, cuba akak cuba...jawabnya sopan dengan bahasa Melayu yang fasih (Malunya saya.. sebab saya tanya dalam bahasa Inggeris sebab jangkaan saya mungkin dia orang Mongolia atau Korea atau Singapore.. hehehhe..jahatnya saya...mentang-mentang saya warna kelabu asap). Apa lagi lepas tu saya hentam dengan bahasa Melayu... bahasa daerah sayalah. Dia sempat mengajar saya apa yang perlu dilakukan. Alangkah baiknya budak tu.. umur sekitar 20 tahun dengan t-shirt hijau dan berseluar pendek.  Bukan saya nak tonjolkan sikap bias bangsa tetapi bila saya bandingkan dengan anak bangsa saya sendiri yang kehilangan rasa hormat kepada orang tua... saya terkedu.. sedih... Bukan tak ada yang baik budi..masih ramai tetapi kerisauan ada di hati bila setiap hari..ya..hampir setiap hari saya berjumpa dan berdepan dengan remaja. Perbualan kami terhenti bila gadis itu cakap dia dah nak pergi, flight dia 30 minit lagi. Nak balik ke mana? Ke Kota Kinabalu.... oooo Sabahan rupanya... Selamat Tahun Baru Cina...


KISAH 3
Saya bersedia dalam bertekung sembahyang untuk menunaikan solat Maghrib, maklumlah flight pukul 8.00 mlm. Maghrib pulak jam 7.28 malam. Dalam keadaan bergegas nak beratur utk check in saya tak terperasan telah melangkau 3 orang.  Mak-mak budak memang kalut sikit kalu naik kapal terbang ni.. hehehe.. Kalu kena tinggal meraunglah saya nanti. Penerbangan ke negeri saya ada 2 flight saja.. mahunya esok baru boleh bertolak balik. Jika tidak pun..menapak cari bas ekspress. Bila saya toleh ke belakang, baru saya sedar... Maaf yer.. maaf.. saya tak perasan tadi. Saya terus mengangkat paper bag untuk ke belakang.  Pasangan suami isteri dan anak mereka terus cakap.. tak apa kak.. tak apa...tak perlu ke belakang.. kakak pergi dulu.. Wow.... ini agaknya cara mereka nak mulakan tahun baru mereka.  Terima kasih yer... Selamat Tahun Baru... Terima kasih.  Mereka balas ucapan terima kasih dengan wajah yang ceria. Maklumlah nak balik kampung katakan.Dua orang remaja yang berwarna kulit kelabu asap macam saya ni... pandang dengan hujung mata, Marah ke? Dengan headphone besar dan tablet di tangan. Orang bangsa lain tak marah..bangsa sendiri pandang rendah... agaknyalah dengan tudung senget sebab nak cepat dan muka yang langsung tak berbedak tu...baru lepas solat...kain pun senget tau...tak sempat nak betulkan... kelam kabut.. Membuatkan muka dan gaya saya  betol2 macam muka makcik yang duduk di ceruk kampung...350km dari bandar.  engkauuu...kalau muka ni  di ditempek BB cream, foundation, compact powder, loose powder, lipstick, celak..eye shadow...WOW.. pengsan kau... macam Erra lagi tau... hehehehehe....
Saya melihat nilai dan cara penerimaan bangsa lain berbanding dengan saya yang Melayu dan Islam dalam aspek yang beza. Paparan kisah ini untuk saya dan anak cucu saya supaya mengambil iktibar agar segala nilai yang baik itu sewajibnya milik kita. Kenapa kita lupa dan ketepikan. Selamat Tahun Baru Cina kepada semua bangsa Cina di Malaysia...*** walaupun saya geli dengan ular... 

Tiada ulasan: