sila-silalah

pinang merah,sireh junjung, saya tak marah, silalah berkunjung

Jumaat, 20 September 2013

masak lemak belimbing besi

Resepi tertangguh selama lebih daripada sebulan.  Kali pertama saya makan belimbing besi masak lemak ni semasa belajar di UKM. Seorang rakan bernama Yati, orang Melaka yang masak dan bawakan untuk saya.  Saya ni orang Pantai Timur, belimbing besi/buluh ni sinonim dengan gulai nasi dagang. Masakan lain??? Entahlah... kalau dalam masak lemak ada juga diletakknya dua tiga bijik...dicampur dengan sayur-sayur lain... itu sahaja.   Kali pertama makan memang terus terpikat, rasa masam, lemaknya .. sungguh mantap.  Berbalik kepada belimbing yang rakan sepejabat saya bawakan ini, saya berterima kasih sangat-sangat sebab di rumah saya tak ada pokok belimbing besi ni... 
Dr fouziah Mohd

Bila dah siap memasak, saya seorang sahaja makan bagai nak rak... anak-anak hanya sentuh di hujung bibir sahaja.  Sedihnya...iyalah..selera masing-masing.  Si suami pula memang tak gemarkan masam.  Nampaknya saya masak dan saya makan.  full stop... Apa-apa pun bagai saya, sungguh nikmat memakannya... puas selera saya.  Kalau nak cuba, just follow resepi ni yer...
2 mangkuk belimbing besi
3 cawan pati santan
6 ulas bawang merah
1 cawan air
6 biji cili api
1 sk serbuk kunyit
1 ekor ikan kembong
garam
Garam- menguli dan letak dalam masakan.
Cara penyediaan
- Pecah-pecahkan/ tumbuk belimbing di dalam lesung batu
Dr fouziah Mohd
- basuh 
-Ramas-ramaskan belimbing tadi dengan garam- kalau garam kasar lagi baik
- Perah air masam tadi dengan kain kasa/ penapis sehingga habis
- Bakar atau rebus ikan kembong
-Tumbuk isi ikan, bawang merah dan cili api
- Masukkan belimbing ke dalam periuk
-Tambahkan bahan tumbuk tadi + 1 cawan pati santan + serbuk kunyit  dan 1 cawan air
-Masukkan pati santan selebihnya
- Jika agak pekat boleh tambahkan air mengikut kesesuaian
- Rasakan garam
-UDAH SIAP DONGGGG...
Dr fouziah Mohd

P/s:  Kadang-kadang lebih nikmat makan makanan yang kita suka ni sorang-sorang :)

Tiada ulasan: