sila-silalah

pinang merah,sireh junjung, saya tak marah, silalah berkunjung

Jumaat, 20 September 2013

PUCUK PAKU LEMAK BELACAN

Menyediakan masakan menjadi rutin saya bila berada di rumah.  Kerap juga buat-buat malas dan sibuk (...eeeheeemm...) bukan apa nak bermanja dengan cik suami dan anak sesekala. Lagipun kalau mereka tidak kerap ke dapur nanti mereka lupa resepi..kan susah nanti. Tapi satu penyakit yang susah nak ubat... bila balik daripada outstation... saya terasa malas amat nak menjenguk dapur, maklumlah makanan dan tempat tidur semua disediakan. Macam hari ni, selepas outstation selama 4 hari... punyalah terasa macam ada tukang masak aja di rumah ni. hehehehehe. Sebab itulah hari ini saya memasak pucuk paku lemak belacan ni aja, ikan goreng dan ayam masak merah disediakan oleh cik suami. Anak dara saya memasak nasi , sambal tempoyak dan kemas dapur serta pinggan mangkuk. Sambil bermalas-malas saya pun memasaklah pucuk paku...sambil berpantun..:)
Pucuk paku di dalam mangkuk
Makan bersama sambal belacan
Mama penat lagi mengantuk
Makan malam tolong sediakan:

2 mangkuk pucuk paku yang telah disiang
5 ulas bawang putih
1 sudu besar belacan bakar
4 sudu besar udang kering
1 sudu besar cili giling
6 biji cili api
1/2 cawan santan
-  rendam dan tumbuk udang kering + belacan bakar
- panaskan minyak dan tumis bawang putih  dan masukkan bahan tumbuk sehingga wangi
- masukkan cili giling/pes cili dan cili api tumbuk
- Bila sudah wangi masukkan pucuk paku
- Tambahkan santan, garam dan gula
Senang?
Ya...
Senang dan sedap
dan Pedassss
Dr Fouziah Mohd




Tiada ulasan: