sila-silalah

pinang merah,sireh junjung, saya tak marah, silalah berkunjung

Ahad, 22 September 2013

Tilapia Rangup Sos Taucu

Saya terasa hati dengan lain perkataan...kecil hati dengan pernyataan seorang fellow lecturer semalam.  Dia cakap "ORANG MALAYSIA SUKA MAKAN, SENTIASA ADA PESTA MAKAN... HAMPIR SETIAP HARI". Apa yang dia tahu? Baru setahun tinggal di sini.  Pernyataan yang teruk... tak adilllll....
Semalam terasa hati tapi setelah sampai di pejabat hari ni, langsung dah tak terasa hati... apa taknya.. atas meja...di depan pintu..di jabatan saya.. sudah terhidang makanan. Sumbangan rakan-rakan sejabatan.   Betullah pemerhatian fellow lecturer tu.  Kalau tidak setiap minggu, paling kurang setiap bulan akan ada makan-makan.  Kadang-kadang makanan berat, paling tidak keropok goreng, pisang goreng, kerepek dan segalanya. Bila musim perayaan seperti bulan Syawal, hampir setiap hari ada makan-makan.  Orang kita  meraikan sesuatu dengan MAKANAN. Baru daftar kerja-makan, pindah-makan, naik pangkat-makan, jumpa kawan-makan, siap kerja-makan, hari lahir-makan, lulus exam-makan, lepas exam-makan, anak lahir-makan dan jika ada kematian pun-makan.
Tapi kali ini saya tak makan?  Saya tak makan... tak makan lagi...... sebab masih kenyang. Saya sudah sarapan tadi di cafe semasa menemankan anak yang tak sempat sarapan di rumah. Bila makanan hadam nanti, keluarlah saya dari bilik ni, menjengah makanan yang dibawa tu :)

Jauh perjalanan saya kali ni... kisah masakan saya ni pun untuk meraikan juga (Entri resepi ini ditulis pada hari Sabtu 21 September 2013)... Meraikan anak saya balik daripada program perkhemahan pasukan unit beruniform sekolah. Maka sebagai seorang mama yang prihatin, pagi-pagi lagi saya ke Pasar Tani Hiliran dan belikan ikan patin dan tilapia kesukaannya. Maka saya pun masaklah Tilapia Rangup Sos Taucu dan Ikan Patin Masak Champa.
MAKANAN DAN MAKAN MENJADI ACARA SAMBUTAN YANG PALING DIGEMARI OLEH ORANG  KITA. Ini fakta. Dr Fouziah Mohd
1 ekor ikan tilapia
4 sb tepung jagung
2 sb tepung beras
3 sk garam
1 sb  serbuk lada sulah
1 sb serbuk cili
1 sk serbuk kunyit
minyak untuk menggoreng

sos taucu
 1 1/2 sb taucu
4 sb sos cili
1/2 labu bawang besar
4 ulas bawang putih
1/2 cawan air
4 biji cili api
1 sb oren sunquick
IKAN RANGUP
- basuh bersih ikan dan toskan
- sapukan garam+serbuk kunyit + serbuk cili pada keseluruhan ikan- termasuk sebelah dalam
-gaulkan tepung beras, tepung jagung dan lada sulah
- golek-golek ikan ke dalam campuran tepung tadi sehingga melitupi bahagian dalam dan luar ikan.
- panaskan minyak yang banyak
- goreng ikan sehingga garing
SOS TAUCU
- potong halus bawang putih dan cili api
- mayang bawang besar
-  panaskan sedikit minyak dan tumis bawang putih dan bawang besar
- masukkan taucu- kacau seketika
- tambahkan sos cili
- masukkan air + cili api(cili api blh ditumbuk atau potong halus)
- akhir sekali baru masukkan jus oren sunquick
kacau sehingga pekat dan sebati
*** Kalau sukakan sos yang tidak pekat, boleh masukkan 1/2 cawan air lagi... saya pilih sos pekat :)
*** Hati-hati dengan kandungan garam sebab taucu dan sos cili sudah cukup masin.. sebab itu saya tak masukkan garam.
Dr Fouziah Mohd




Tiada ulasan: