sila-silalah

pinang merah,sireh junjung, saya tak marah, silalah berkunjung

Khamis, 30 Januari 2014

Renungan Untuk Guru 1

Kenapa?
Kes 1

Murid hidap barah dibiar enam jam 

Oleh Gaddafi Musli
Kuala Lumpur: “Kami tidak mengabaikan murid berkenaan, sebaliknya menjenguknya beberapa kali ketika tidur, keadaannya tidak serius dan kami tidak sangka dia mengalami ketumbuhan dalam otak,” kata seorang kakitangan sekolah di Putrajaya.
Murid berkenaan, Qistina Batrisyia Khairul Anuar,9, pada awalnya muntah dan hampir pitam ketika perhimpunan sekolah pada pagi 21 Januari lalu.

Kanak-kanak itu kemudiannya dibawa ke bilik rawatan sekolah dan bapanya Khairul Anuar Aziz, 35, mendakwa anaknya dibiar di bilik rawatan berkenaan selama enam jam dan hanya minum air kosong yang dibawa dari rumah.
Polis bantuan di kediaman rasmi Perdana Menteri itu juga mendakwa pihak sekolah tidak memaklumkannya dan dia hanya melihat anaknya dipapah dalam keadaan tidak bermaya ketika datang untuk mengambilnya di sekolah pada jam 1.15 tengah hari.

Dia kemudian membawa anaknya ke Hospital Putrajaya dan selepas menjalani ujian darah serta imbasan di bahagian kepala, dia dan isterinya dimaklumkan oleh doktor bahawa Qistina menghidap penyakit ketumbuhan otak sebesar bola tenis di bahagian kiri kepala, sebelum dirujuk ke Hospital Kuala Lumpur (HKL) untuk pembedahan.

“Selepas itu saya terus hubungi guru besar sekolah dan bertanya kenapa mereka tidak memberitahu saya atau isteri bahawa Qistina tidak sihat pada hari kejadian dan dia (guru besar) berkata perkara itu sedang dalam siasatan,” katanya ketika ditemui di HKL, kelmarin.
Sementara itu, kakitangan sekolah berkenaan juga memaklumkan Harian Metro bahawa pihaknya sudah menghubungi Khairul Anuar, tetapi tidak dijawab.

“Pihak sekolah tidak mengabaikannya sebaliknya kami turut mengadakan doa selamat dan mengutip derma bagi meringankan beban keluarga murid berkenaan,” katanya.
Artikel ini disiarkan pada : 2014/01/29

TINDAKAN
 

Siasatan menyeluruh

Kuala Lumpur: “Siasatan menyeluruh akan dijalankan mengenai insiden berkenaan dan tindakan sewajarnya akan diambil jika benar dakwaan murid terbabit terabai oleh pihak sekolah.”
Itu tegas Pengarah Jabatan Pendidikan Wilayah Persekutuan Putrajaya, Jamaluddin Yusoff mengenai dakwaan seorang kakitangan awam yang terkilan kerana anaknya yang menghidap penyakit ketumbuhan otak diabaikan di bilik rawatan sekolah selama enam jam.

Bagaimanapun, Jamaluddin meminta semua pihak tidak menuding jari sementara menunggu siasatan selesai.

“Saya berpandangan bahawa apa yang berlaku adalah di luar dugaan semua pihak,” katanya ketika dihubungi semalam.
Artikel ini disiarkan pada : 2014/01/29

 

 

Tiada ulasan: