sila-silalah

pinang merah,sireh junjung, saya tak marah, silalah berkunjung

Jumaat, 9 Mac 2012

Penghargaan.....untuk semua


Penghargaan.....

 ............amallah............... senang sahaja, tak perlu latihan intensif........
Perkataan, perbuatan  yang sangat senang lagi mudah...konsepnya pun mudah... spontan aja..
tapi kenapa 
 Saya...mungkin kita semua susah sangat nak amalkannya ya...???? Macam masalah dunia jadinya, pening, susah dan kadang-kadang menyusahkan diri saya sendiri.... Berkerut-kerut kening ni, muka kelat dah jadi  pahit seribu rasa...susahnya nak keluarkan. kejang rasanya tangan nak bersalam. (dengan mahram aja ler..usah duk gatal tangan bersalam dengan semua orang yang tak dibenarkan syarak..)

hanya ucapkan
 ..thank you ...terima kasih...GRACIAS,شكرا لك.. 谢谢,Salamat sa iyo,धन्यवाद,  MERCI, СПАСИБО,  

tak keluar-keluar... lidah kelu...  muka pucat.... berpeluh-peluh... hehehe.
Bagi sayalah............saya rasa susah jugak nak menghargai orang...tapi bila dah saya begitu, lagilah susah saya terima pujian. What U give..U get back................ Bila kita menghargai..kita akan dihargai. Betul kan?

Perghargaan ni penting untuk kita, perlu ada kemahiran. Bila ,saya cakap ada kemahiran bermaksud boleh belajarlah...tak susah..boleh ditingkatkan. Dalam hubungan kita sesama manusia lagilah perlu...dengan suami, isteri, anak-anak,adik-beradik, kawan-kawan  dan semua persekitaran.   Bukan sahaja manusia yang perlu penghargaan... alam pun perlu...

penghargaan membuat kita rasa dihargai...sungguh... itu yang saya rasai, rasa sangat diperlukan... membuat seseorang senyum lebar...menceriakan..memotivasikan...membahagiakan...segalanya yang positif akan meningkat... , Cas-cas positif berebut-rebut masuk dalam diri. Saya rasa seronok, sebab itulah pentingnya penghargaan.  Hargailah sesiapa di sekeliling kita... mulakan dengan segera,,,usah lengah,,,, ucapkan sesuatu..i luv u, TERIMA KASIH, senyum, BAGUS, pandai.........ok..GOOD... nice... WOW...saya amat menghargainya..kehadiran anda saya nantikan, anda sangat penting dalam hidup saya.
bukan perkataan sahaja... buat sesuatu...tepuk...peluk...cium...angkat ibu jari...   
beri sesuatu... sbg balasan... sbg permulaan... sbg tanda ingatan... beri dgn ikhlas... apa sahaja yg anda mampu... share makanan ke, beri kad... hadiah....beri baju ke..beri BB ke.. beri sejadah ke...
tapi yang paling mudah  BERI SENYUMAN IKHLAS SEMANIS GULA DARI HATI BESERTA UCAPAN TERIMA KASIH..what a wonderful life
Memberi penghargaan kepada sesiapa pun adalah kemahiran yang cukup mudah...tapi penting... hari ini marilah kita sama-sama memulakannya sedikit demi sedikit, yang penting secara berterusan.

MENGUBAH  PANDANGAN ANDA TERHADAP DIRI ANDA SENDIRI DAN DUNIA DI SEKELILING ANDA

Tiada ulasan: