sila-silalah

pinang merah,sireh junjung, saya tak marah, silalah berkunjung

Khamis, 29 Mac 2012

UMBUT KELAPA SAWIT

MASAK TUMIS UMBUT KELAPA SAWIT

Dulu-dulu....bila ada kenduri kahwin,  bukan sahaja lembu yang ditumbangkan... pohon kelapa pun ditumbangkan... kalau di kawasan yang ada kelapa sawit... haaaa... pohon kelapa sawit itu pun ditumbangkan.  Macam-macam boleh digunakan, daun buat alas untuk potong daging, batang kelapa diguna untuk dijadikan tungku dan umbut pula dimasak.  Nostalgia... sekarang ni kalu pergi kenduri kahwin dah jarang jumpa masakan daripada umbut kelapa/ kelapa sawit.  Memang sedap, manis, lemak dan menyelerakan. Umbut ni sedap dimasak acar atau dimasak lemak. Itulah rupanya... MASAK TUMIS UMBUT yang dah masak dan dimakan oleh saya :).  Saya cari mak cik tukang masak ni... DI DAPUR..rumah pengantin.  Berbekalkan muka yang mesra alam....saya bertanya khabar dan terus minta resepi... Bukan  niat nak dapatkan resepi semata-mata. Ukhuwah....Memang senang sangat nak memasaknya....Saya belum cuba lagi ni.....mana nak cari umbut kelapa sawit??? So, saya share resepi ajalah... kalau dah cuba sila respon yer..

Bahan-bahannya ialah:
Umbut kelapa sawit yang telah dicincang halus-2 mangkuk sedang
bawang merah 6 ulas
bawang putih 2 ulas
bawang besar 2 labu
santan pekat 1 mangkuk sedang
cili boh 5 sudu besar
minyak untuk menumis
gula
garam


Cara-caranya pula:
Tumbuk/ Kisar bawang2 merah, putih dan besar.
Panaskan minyak dan tumis cili boh hingga masak.
Masukkan bawang2 yg telah dikisar....tumis hingga betul2 wangi menusuk ke hidung...
Masukkan umbut tadi... kacau2
Masukkan santan....
Garam dan gula pun dimasukkan juga
Masak hingga dah separuh masak sahaja... tak perlu lembut sangat...
Keluarkan umbut tadi ke dalam belas lain..
Teruskan memasak sambil kacau2 kuah santan tadi hingga pekat
dan last sekali.... masukkan kembali umbut tadi ke dalam kuali...
Gaul hingga sebati.......
Bolehlah dihidangkan...
Jangan lupa...selamat mencuba


Berbanding dengan acar timun dan lobak merah...acar sengkuang....memang TERNYATA...masak tumis umbut ni
.....THE BEST.....
Sambil makan saya berterusan memuji kesedapan masakan ini dan akhirnya 4 kali tambah umbut ni...( nasi tak tambah yer...)

Tiada ulasan: